Ebba the movie

Dokumentär :
Musik:

Dokumentär :
Musik:

Handling: Ebba Grön bildades i slutet av 1977 av Joakim Pimme Thåström, Lennart Fjodor Eriksson och Gunnar Gurra Ljungstedt. Namnet Ebba Grön var i verkligheten en kodsignal, som polisen använde i samband med gripandet av den tyske Baader-Meinhof-terroristen Robert Kröscher, som planerat att kidnappa Anna-Greta Leijon.

Ebba Grön började sin karriär på ungdomsgården Oasen i Stockholmsförorten Rågsved. De reagerade på sin samtid och deras råa, täta och inspirerande musik har överlevt alla trender och är minst lika populär idag. 1979 kom bandets debutalbum "We're only in it for the drugs". Den följdes av "Kärlek & uppror" 1981, "Ebba Grön" 1982 och "Samlade singlar" 1983. När långfilmen "Ebba the movie" kom 1982 anade man redan att uppbrottet inte var långt borta. Den 21 februari 1983 mottog den svenska nyhetsbyrån TT Ebba Gröns avskedsbrev.

1987 släpptes hitsamlingen "Ebba Grön 1978-1982" och så sent som 1998 kom "Ebba Grön live" och en box med fyra CD-skivor. Detta om något bevisar att intresset för Ebba Gröns musik fortfarande är mycket stort. I den här långfilmen och i den senare, nedklippa, kortare versionen får vi följa deras berättelser och framför allt se och höra att Ebba Grön var ett av Sveriges bästa live-band genom tiderna.

År: 1982
Regissör: Johan Donner
Originaltitel: Ebba the movie
Lennart Eriksson
Gunnar Ljungstedt
Joakim Thåström

Tnazi

Jag kan tyvärr inte ge den mer än 3 i betyg. Jag är själv en Ebba Grön älskare. Men filmen kunde bli rätt mycket bättre, men med tanke på att den kom ut 82, så. :)

Social__Distortion

Bra om man är ute efter fakta och svensk punk. har dock aldrig varit inne på just Ebba Grön, fast dock blir den ju bra då man hör all punkare som hatar allt och alla o skiter i allt :) den blir godkänd iaf.!

sidvicious

jag älskar den här filmen otroligt mycket! man blir nästan förälskad i den, två - är att filmen är alldeles för kort man har inte fått nog när den e slut, man skulle ha vilja sett mer av själva ebba... veta lite mer om dom och sånt, annars är den toppen!

The_Dude

Det här var en riktigt stor besvikelse. Det är inte mycket man får reda på om Sveriges största punkband Ebba Grön. Grabbarna snackar lite om uppstarten av Oasen och turnén med Dag Vag. Fundera på om jag inte gjort det här bättre själv! Ett plus är för den underbara musiken.