Fahrenheit 9/11

Dokumentär :

Dokumentär :

Handling: I Bushkritiska FAHRENHEIT 9/11 undersöker Moore Bushs agerande efter den 11 september. I en inte helt objektiv men mycket roande och stark film presenterar Moore intressanta kopplingar mellan Bush och Saudiarabiens finansfamiljer - där i bland släkten Bin Ladin. Moore påvisar både nationens intresse av att hålla sig på god fot med de starka finansiärerna samt Bush-familjens egna ekonomiska intresse i saken. Filmen är inledningsvis komisk, med en presentation om hur Bush roar sig på sin fritid samt ämbetstiden, men går snabbt över till en mer allvarlig ton där man bl.a. får möta de familjer som valt att frivilligt skicka iväg sina söner och döttrar för att utkämpa ett krig som USA valt att dra igång - och vad konsekvenserna av detta deltagande innebär för varje enskild individ.

Regissör: Michael Moore
Originaltitel: Fahrenheit 9/11
Ingår i tema: Guldpalmen - Bästa film

Michael Moore
Debbie Petriken

Dokumentären var absolut bra gjord och lade fram en del intressanta fakta. Samtidigt hade ju Moore oinskränkt makt när han regisserade dokumentären och kunde manipulera tittaren väldigt mycket. Skulle Bush - administrationen göra en dokumentär som svar skulle man säkert kunna vända på steken helt och hållet.
"After all, this is a guy who tried to kill my dad at one time."

martin88

Inte lika bra som Bowling for Columbine, men ändå helt okej. Denna film är ju väldigt subjektiv och därför kan ju naturligtvis sanningshalten diskuteras. Det är synd att den ska vara så lång, hade varit lagom att korta ner den en halvtimma. En stark 3:a.

Mattias15

Denna film väcker många känslor inom mig, främst hat och avsky mot USA. Moore är verkligen bäst på att få icke amerikaner att hata USA ännu mer. Han vinklar det fantastiska material han fått fram på det bästa sätt, ihop med bra musik och Klippning. Han lyckas skrapa fram massvis med humor den första tredjedelan av filmen genom att framställa bush som korkad. Senare delen av filmen handlar mest om Irakkriget då man får följa en moder som förlorat sin son, man får också se klipp från irakkriget och intervjuver av solddater. Många av dessa klipp är gripande och man blir verkligen arg på själva kriget. Många av soldaterna framställs som korkade men de flesta är oförstående vad krigets syfte egentligen är, många vill bara resa hem och rösta demokratisk nästa val. Moore visar oss också hur soldater rekryteras till armen, detta på ett halvt humorstiskt sätt men även tragiskt sätt. Filmen avslutar briljant med massor av visdomsord från moore blandat med klippp och vacker musik.

manne747

Intressant, roligt men fruktansvärt manipulativt.

rednaxela

Jag tyckte filmens första timme var intressant.Efter blev den bara överdriven och tråkig.

Yasmin

den här gillade jag!

Moore kastar för mycket skit och visar enbart en sida vilket resulterar i att man inte är kapabell till att ta honom med största seriositet.

En riktigt riktigt bra dokumentär. Hata George W Bush!

Minst lika bra som Bowling for Columbine. I denna film så går budskapet verkligen fram. Det vill säga att Geoge W Bush är en komplett idiot!

Hade nog lite för höga förväntningar, men en stark tvåa är den värd i alla fall. Tyvärr är den inte lika bra som Bowling for Columbine.