Ali Zaoua

4,0

Handling: Ali, Kouka, Omar och Boubker är fyra pojkar i tolvårsåldern som lever som gatubarn i Casablanca. De har brutit sig loss från det ledande gänget och dess despotiske ledare Dib. Istället tillbringar de sina dagar nere i hamnen. För att Ali vill bort. Han vill bli sjöman och segla ut i världen. Fyra pojkar som är vänner för livet. Men gatans lagar är hårda och måste följas. Det blir bråk mellan de två gängen. En sten kastas och Ali dör. De tre vännerna bär Alis kropp tillbaka till hamnen. De hade kunnat bara lämna honom där. Men istället bestämmer de sig för att ordna en riktig begravning. En begravning värdig en prins. För som Kouka säger, "Han kanske levde som en skit, men han ska inte begravas som en skit".

År: 2000
Abdessamad Tourab Seddam
Ahmed Lahlil
Karim Merzak
Halima Frizi

*snyft* vilken gripande historia som går rakt in i hjärtat på mig. Kunde nästan varit en dokumentär eftersom det känns så på riktigt. Men så är du ju också så här på rikigt.

Enormt fin ljussättning som bidrar till att fotot blir första klassigt. Annars överlag så var det inget speciellt i genren utan både pixote och guds stad håller nämvärt högre klass. Dock så är det ingen dålig film utan kvalitèts underhållning, vilket resulterar i en trea.

Rymdis

Fantastiskt bra. Kanske har den sina brister, men ett gripande manus och sanslöst bra, unga skådespelare gör den till ett mästerverk i mina ögon.

HErr Arne

Värd en stor publik. Mycket trovärdig och välspelad i en grym verklighet.

Xenomorph

Ett mycket gripande drama om gatubarn i Marocko. Filmen är även gjord i Marocko så många struntar nog i att se den här filmen på grund av fördomar som att länder utanför USA inte kan göra bra filmer.