Grey Zone, The

2,4

Handling: Hösten 1944 i dödslägret Auschwitz-Birkenau. För att effektivisera förintelseprocessen tvingade nazisterna vissa fångar att ställa upp i så kallade ”Sonderkommando”, grupper av judar som tvingades att föra de andra fångarna till gaskamrarna och sedan bränna dem. I gengäld fick dessa fångar vissa privilegier som bättre mat, och framför allt fick de leva fyra månader längre. Det tolfte Sonderkommando har avverkat en tid av sin frist, och dagen då de vet att de kommer att bli avlösta av en ny grupp närmar sig. Under ledning av de två fångarna Hoffman och Abramowics börjar de därför planera en flykt. Hur de än gör är de dödsdömda, så varför inte ta chansen.

År: 2001

Lisa Benavides
Shirly Brener
Mira Sorvino

lasermongo

En godkänd film, om Sonderkommando 12 i Auschwitz Birkenau, som blir en trea tack vare enskilda punktinsatser och ett starkt verklighetsförankrat människoöde.

Kanske blir man mer kritisk och/eller tagen om man själv varit på platsen ett par gånger. Filmen förutsätter att man har vissa förkunskaper och jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är bra eller dåligt att vara väl insatt i ämnet förintelsen, vad gäller själva filmupplevelsen.

Det finns ett par saker värda att nämna.

Någon tyckte det var konstigt att tyskarna inte talade tyska. Jag håller delvis med, med det gör de inte i Schindlers List eller Förfalskaren heller, och där har jag hört få anmärkningar kring detta. Det som snarare är konstigt är att tyskarna bryter medan polacker och ungrare inte gör det. Ville man måhända demonisera tyskarna ytterligare med detta enkla grepp? I så fall lyckades filmskaparna inte särskilt väl med detta. Det är snarare enbart ett störande moment.

Vad man både lyckas och misslyckas med är rekvisitan. Inomhusscenerna känns äkta medan utomhusscenerna faller tämligen platt till marken. Man kunde ansträngt sig något mer vad gäller budgeten på den punkten.

Generellt är "teaterkänslan" påtaglig i stort sett genom hela filmen. Trovärdigheten och känslan av att vara där, mitt i helvetet, blir lidande. Man får ändå en god uppfattning om hur arbetet i krematorierna fortlöpte, vad Sonderkommandot måste gått igenom och den totala bristen på respekt inför värdet av liv som rådde. Stundtals brinner det till och då särskilt i dialoger som förs på tu man hand. Gryppdynamiken hamnar däremot ett snäpp ned på omdömdesskalan.

Det är ibland svårt att avgöra om det är brister i manuset eller i själva skådespelet som drar ned känslan av autencitet. Erich Muhsfeldt hade gärna fått gestaltas av någon annan än Harvey Keitel, vars rollprestation och skådespeleri är objektivt godkänd, men man kommer aldrig ifrån känslan av det är just Harvey Keitel som lallar omkring där med sin larviga brytning och inte den fruktade Muhsfeldt. Likaså hade Hesch Abramowics gjorts större rättvisa av exempelvis Eli Roth än Steve Buscemi (i övrigt en lysande skådis), som känns fullständigt mal place i den här filmen.

De som räddar upp hela filmen är främst Allan Corduner som Miklos Nyiszli (vars vittnesmål filmen bygger på), David Chandler (mycket trovärdig som den frustrerade Max Rosenthal och Kamelia Grigorova som den judiska flickan. Den sistnämnde är fullständigt lysande, trots sin relativt simpla insats, och gör att man faktiskt grips av förintelsens fasor med full kraft. David Arquettes monolog med henne som åhörare är synnerligen stark och man finner sig utan tvekan att dela hans önskan utan förbehåll.

Karaktärerna är annars överlag relativt platta och det på grund av manuset och castingen. De biter sig inte fast och det är svårt att skapa sig någon direkt relation till merparten av dem och därmed också svårt att vaska fram någon äkta sympati. Man har helt enkelt inte lyckats skapa någon direkt nivå vad gäller hållbart manus för de roller och rollfigurer som castingen vaskat fram.

Överlag är THE GREY ZONE en tvåa. Somligt är såpass starkt att den lyfts till en trea. Den är helt enkelt sevärd tack vare Allan Corduner och Kamelia Grigorova. Man vill verkligen veta mer om flickans öde, var hon kom ifrån och om något kunde blivit annorlunda om det inte vore för Muhsfeldt.

Jag rekommenderar därför andra att se den, trots allt.

Laidan

Hur tråkig som helst. Och att ALLA snackar engelska suger verkligen. När t. ex tyskarna ska prata så har dom en "tysk brytning", vilket ska vara tyska. Helt makalöst vad löjligt!

gurran87

Mycket märklig film om tyskar som pratar engelska osv...

Olofsson

Det finns så många fel i denna filmen att man nästan blir tårögd...
...vad gör Steve Buscemi i denna film?
...varför pratar de inte tyska?!
...varför var handlingen så oerhört underkänd?
...inte ett tecken på musik uppspelades den första timmen.

Frågorna är många, svaren är få. Underkänt ska den ha i vilket fall.

Det här är ett försök att göra ännu en ”Schindlers list”, med en verklighetsbaserad handling kring ett koncentrationsläger under andra världskriget. Det blir ändå ett lamt försök, då man försöker återskapa miljön och stämningen från koncentrationslägret, men misslyckas med att göra detta trovärdigt (fångarna ser välgödda ut etc). Så trots allvaret i filmen och att man har i åtanke att detta faktiskt har hänt så blir det fortfarande en dålig spelfilm. Se en dokumentär istället.

Xenomorph

Jag håller med The_Dude helt och hållet. Det var pinsamt att vilket språk dem än talade så var det engelska. Vanligtvis så brukar man ju låta dem goda prata engelska medan dem onds tyskarna fortfarande pratar tyska.

The_Dude

När jag kickar på rollbesättningen till denna film om Auschwitz 2 – Birkenau, blir jag lite förundrad över varför man inte hört mer om filmen. Det är en hel okej och sevärd historia om det nazistiska koncentrationslägret i Polen. Skådespeleriet är på högsta nivå och man får en viss obehaglig klaustrofobisk känsla när filmen karaktärer rör sig bland gaskammare, förbränningsugnar och baracker.

Det fanns dock några små skavanker. Särskilt i en scen när Keitel skriker på engelska: Prata tyska och inte ungerska. Då kände jag att klistermärket på fodralet som deklarerar att alla pratar engelska måste ha fallit bort. Men skit i det och se filmen!