Doktor Zjivago

Krig:

Krig:

Handling: Romantiskt filmäventyr i skuggan av första världskriget och den ryska revolutionen. Den föräldralöse läkaren och poeten Jurij Zjivago växer upp hos familjen Gromeka och gifter sig med deras dotter Tonja. Flera gånger korsas hans väg dock av den vackra Lara och de inleder ett passionerat förhållande.

År: 1965

Klaus Kinski
Gérard Tichy
Noel Willman

Copyright Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

Det här är ytterligare en mastodontfilm från David Lean på över tre timmar, men tillhör de tråkigare han har gjort. Visste ingenting om filmen på förhand och hade förväntat mig en film som utspelar sig i Japan - antagligen p.g.a. det asiatiskt klingande "Zjivago". Vi kommer i alla fall halvvägs till det kommunistiska Ryssland och såväl musik som filmning är tilltalande, men storyn är alldeles för seg för att jag ska kunna njuta av den. Skådespeleriet är med tanke på filmens ålder förhållandevis bra, men inte tillräckligt trovärdigt för att man på allvar ska kunna ta till sig människoödena. Gillar man David Leans tidigare filmer ska man givetvis se det här, dock tillhör inte jag den kategorin.

En episk film som har ett otroligt vackert foto, något som förhöjer känslan igenom hela filmen. Omar Sharif är bra i huvudrollen, men jag hade gärna sett mer av Alec Guinness som spelar hans bror. Lite för lång, men har man tid så känns det rätt.

En av Leans mest sedda och mest kändaste film.
Den var intressant och bra, men jag skulle velat ha mera spänning. Betyget blir 3,5.

En av Leans mest sedda och mest kändaste film.

summertime

jag avgudar den här filmen och jag vet faktiskt inte varför det är musiken och den underbara lara + mkt mkt mer

struwe

har alltid tyckt att zhivago är en rätt överskattad film,den känns väldigt lååååååång

Xenomorph

En väldigt lång film som borde varit kortare. Intressant i början och med revolutionen under pågående krig, men sedan blir det utdraget.

Episk filmatisering av Pasternaks novell. Den känns väldigt lång och man kunde nog ha kapat en 20 minuter i varje fall. Trots allt är det en kvalitativt bra film med en hel del intressanta karaktärer.