West Side Story

Musikal:

Musikal:

Handling: Handlar om två rivaliserande ungdomsgäng i New York. Ungdomarna Maria och Tony blir kära. Kommer kärleken segra trots att de inte tillhör samma gäng?

Handlingen baseras på Shakespeares klassiska "Romeo & Julia".

År: 1961

Tycker Smith
Simon Oakland
William Bramley
Ned Glass

vart förvånad hur bra den va.va väldigt skeptiskt till den.visst den hade många onödiga scener men på det stora hela va den bra.en svag fyra får den

Onaturligt skådespeleri, enkel och förutsägbar handling samt utdragna dansscener som förlöjligar både skådespelare och det försök av drama som genomsyrar filmen. Det blir inte heller bättre av den kassa kärleksberättelsen. Ända fördelen är att jag nu kan pricka av den här filmen i listan av filmer som jag i rent filmintresse tänker ser, men tror är skit.

Nienna

En av de bästa musikaler jag sett. Huvudpersonerna Maria och Tony är dock grymt tråkiga men det hela dras upp av andra bra karaktärer, framförallt då Bernardo och Anita. Texten i "America" är klart värd att fundera över och är förmodligen den bästa låten i filmen.

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Kan inte förstå varför denna har valts in av AFI som en av världshistoriens bästa filmer i deras Topp 100-lista... Finns mängder med filmer som är bättre, som just film(er).
Visst, underhållande musikal!

Nienna

bra film den var bara så sorlig!

c00per_91

Jag har haft den här filmen i min musikal samling länge, men aldrig tagit mig tid att se den, dels för att den är lång, och för att en vän till mig har sagt att den är oerhört långtråkig och man somnar bara.
men igår efter mamma mia, tyckte jag det var dags att se en av de absolut klassiska musikalerna genom tiderna. west side story är en riktigt bra film - romeo och julia story flyttad till new york, förutsägbar, men låtarna är bra och det är spännande den första timmen.

Helt okej musikal med imponerande sång och dansnummer. Jag är dock inget fan av musikaler, så betyget blir en vanlig trea.

West Side Story (2020)