Valmont

Handling: Milos Formans version av Choderlos de Laclos 1700-talsroman. I det sena 1700-talets Paris ingår Vicomte de Valmont och hans forna älskarinna, markisinnan de Merteuil, en vadslagning som blir början på en grym erotisk kraftmätning.

År: 1989
Ronald Lacey
Vincent Schiavelli
Sandrine Dumas

Nelly83

Lite tråkig film...men så gillar jag väl inte kostymdraman sådär mycket heller. Såg den mest för Colin Firth, vilket gjorde det helt värt det också! Annette Bening var också mycket bra som den sluga - och i mina ögon smått psykopatiska - Merteuil.

Känns lite konstigt när filmen utspelar sig i Frankrike och alla har franska namn, men inte en enda person pratar franska. ;)

usch, knappt godkänd :S

Milos Forman visar stor kunskap i sina filmer. Fotot, regin, skådespelet och känslan är som den skall i ett kostymdrama. Blir aldrig långtråkig fast än des längd vilket gäller dem flesta filmerna av Forman, han ger tid åt karaktärena att få ett djup vilket är bra. En stark fyra, kanske hans bästa.

Nelly83

Molina

Ett mästerligt manus som har många "systerfilmer", Colin Firth är en helt okej Valmont och intrigen är lika bra som alltid, en av de mer romantiska versionerna.

Farligt begär (1959)
Farligt begär (1988)
En djävulsk romans (1999)