Avalons dimmor

Handling: Legenden om Kung Arthur och hans riddare runt det runda bordet har förts vidare från generation till generation i nästan tusen år. Avalons dimmor berättar den välkända sagan med en viktig och annorlunda vinkling - kvinnorna bakom tronen står i förgrunden. Vi får följa kvinnorna från barndomen tills dess att deras öden slutligen avgörs i kampen mellan kristendomen och den hedniska kulturen. Vivianne, Sjöns härskarinna, försöker hålla de hedniska myterna om Avalon levande genom Morgaine som blir hennes adept och elev.

År: 2001
Tamsin Egerton
Lucy Fillery
Christopher Fulford

jansme

Suverän film som visar gudinnekulten som fanns innan och till viss del jämte kristendomen under dess första tid. Kvinnans roll i Arthur-sagan beskrivs väl.

producenten

Denna filmen gillar jag! Tycker om att den speglar kvinnorna.. det brukar alltid vara männen..

för ett årsedan så var det den bästa filmen jag någonsin sett men nu är det en utav dom bästa jag sett!därför får den en 4

Cruel_Intentions

Jag tror att detta är dem filmen som de visade på svt för inte så länge sen och den var så lång att den delades upp i två delar..? tror att det är den? i sånna fall måste jag säga att jag älskade filmen! den var skit bra, allt var bra med den- skådisarna,manuset, miljön var välldigt verklig osv

F_uckFace

helt okej film eller rättare sagt riktigt bra film.. bra historia..

har sett den typ miljoner gånger och jag tröttnar aldrig!! Film när den är som bäst och Julianna Margulies är min stora skådisfavvis!!

Frickis, det kallas inavel.

S16F

Bra film! Välgjord och bra historia. Den är lång och det är bra och hyfsat spännade. Helt klart sevärd