Vampyrernas natt

Handling: Vampyrforskaren professor Abronsius och hans fega elev Alfred kommer till en öde trakt i Transsylvanien. De blir fångar hos greve von Krolock, en vampyr som sedan århundraden terroriserat befolkningen i trakten. I dennes våld befinner sig också den vackra Sarah.

År: 1967
Regissör: Roman Polanski
Originaltitel: Dance of the Vampires
Alternativ titel:Pardon Me, But Your Teeth Are in My Neck (USA poster title)
Alternativ titel:The Fearless Vampire Killers (USA)
Ursprungsland: USA, Storbritannien

Otto Diamant
Matthew Walters

Copyright MGM

macthefinger

En struntfilm på låg budget. Men vad gör det om humöret är på topp? Det våras för Dracula hade varit en mer passande titel, riktiga vampyrfilmer måste ju nånstans tro på vampyrandet. Det här är en pastisch. Gråhundarna markerar "vargar" och pensionärsföreningen i Beverly Hills blir bykrogens transsylvanier. Så fick vi historiens första gaya vampyr, en riktigt läskig vampyrbal och en handfull lysande one-liners.

Polare

Jag tycker den här filmen har allt som i en klassisk vampyr film ska vara. Bakgrunderna är som en vintersaga. Lika musiken är halvryslig fast det är en komedi. Så filmen blir nästan som en teater. Gillar även att Polanski själv är med i filmen. Filmen är precis som en historia från ett barn och dess fantasi om vampyrer. Ganska orginell film.

Ruffe

Bästa Vampyrfilmen som gjorts hittils. Läskig, Spännande, bra handling osv...
Kan kanske klippas till lite till en bättre version annar mycket bra!

Polanski vet Verkligen vad han gör :D

Macbeth

Ett mästerverk. Enough said :)

macthefinger

Hehe tyckte den va lite charmig men sådär bra

förutom en vampyrs bekännelse, är det här den bästa vampyrfilmen som finns. Jag skrattade hela tiden =P

Polare

ToxicAvenger

Otroligt att den här filmen fått så höga betyg, då den är helt värdelös.

Kul vampyrrulle, men inte mera.