Barntjuven

Ta bort betyg

Sätt ditt betyg: Ta bort betyg

4,1

Handling: Barntjuven är en osentimental uppgörelse med en samhällsordning vars kyla och apati tvingar fram grymma och desperata handlingar. Men det är också en hyllning till mänsklig värdighet, med många känsliga och humoristiska detaljer.

Elvaåriga Rosetta och hennes lillebror omhändertas av myndigheterna när deras mor fängslas för att hon tvingat Rosetta till prostitution. Den unge och oerfarne militärpolisen Antonio tar sig motvilligt an uppdraget att eskortera syskonen till ett barnhem på Sicilien. Under den strapatsrika resan växer en trevande vänskap fram mellan de tre. Tillsammans utgör de en osannolik familj lika trasig som tillfällig sammanbunden av outtalad solidaritet och längtan efter mänsklig värme. För Antonio börjar uppdraget som en ren leverans, men han förvandlar snart resan till ett fantastiskt äventyr, för att ge barnen en glimt av en fri och kärleksfull tillvaro. Men glädje och hopp samsas med förtvivlan, för ingen av dem kan undfly sitt öde.

År: 1992
Renato Carpentieri
Maria Pia Di Giovanni
Lello Serao

Copyright SACIS

Oj vilket fint litet mästerverk. Ju längre den pågick blev jag mer och mer involverad och regissören får med grym fingertoppskänsla fram scener som bidrar till en mycket ovanlig känsla av äkthet. De två barnskådespelarna är dessutom helt outstanding. Italiensk film när den är som bäst. Stark fyra!

Angelus

En jättebra och gripande film om 2 syskon och en polis, härliga dialoger, snygg skådespeleri, bra manus

Elisabet

Nästan en 5:a film ..., som handlar om ett syskonpar som tas från sin mor (då storasystern, 11-åriga Rosetta, av sin mamma tvingats prostituera sig ..) och med hjälp av två, inte alltför entusiastiska poliser, ska eskorteras till Sicilien, till ett barnhem. Den ene av polismännen hoppar av på resan för att besöka sin flickvän och därefter utvecklas det hela till något förunderligt .., där en sällsam vänskap mellan den unge polisen och de två små syskonen tar sin början. Filmen valdes till Bästa Europeiska film vid Felixgalan, fråga bara inte var den var ..., och själv var jag varm inombords i veckor efter att jag sett denna lilla pärla.