Cykeltjuven

Handling: Den arbetslöse Antonio får till slut ett arbete som kräver att man har en cykel. För att få pengar till mat har han pantsatt cykeln, som han lyckas lösa ut med hjälp av familjens sänglinne. Bara några timmar senare blir cykeln stulen. Eftersom det är meningslöst att kontakta polisen och han känner igen tjuven startar han tillsammans med sin son en otrolig jakt genom Roms gator.

År: 1948

Carlo Jachino
Michele Sakara
Emma Druetti
Fausto Guerzoni

Det här är en småmysig italiensk film som klart håller måttet för sin ålder. Man kan inte låta bli att sympatisera med den stackars otursförföljda Antonio. Den som lyser allra starkast tycker jag dock är Enzo Staiola som spelar sonen helt underbart. I övrigt så känns filmen tämligen enkel och lite enformig och det är bara mina svårigheter med äldre film som hindrar den från att få en trea.

En klar 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Oskar_90

Mitt första möte med neorealismen. Jag måste dock säga att jag blev tämligen besviken då jag har hört hyllningar till den här filmen både här och där. Filmspråket och handlingen är väldigt enkla. Musiken är däremot fantastisk, något annat kan man väl inte vänta sig från Italien? Budskapet är lätt att tyda och det är väldigt lätt att känna medlidande med huvudpersonerna. Skådespelarna, och den lilla pojken i synnerhet, är alla mycket duktiga.

En trevlig italiensk film, men jag hoppas att neorealismen har mer att erbjuda.

Jo slutet berörde, men i övrigt så är handlingen oerhört enformig och den enda karaktären som får något spelrum är huvudpersonen. Dessutom så är budskapet väldigt enkelt och självklart. Det fanns vissa filmtekniska detaljer jag gillade, men i helhet vet jag inte riktigt vad jag tycker...

En mycket gripande och tragisk film. De Sica har med enkla medel gjort en riktigt bra rulle som aldrig kommer att glömmas bort.
Det blir en stark 4 i betyg.

Angelus

En bra film, gammal italiensk film, bra manus, sådär skådespeleri, gripande

bob__

En stark trea till denna underbara Italienska film, enkel handling och väldigt berörande

Ram

En fantaskisk film, mycket bra story

Filmen är svartvit