Return to Sender

2,2

Handling: Charlotte Cory är dödsdömd och sitter i dödscellen i väntan på att straffet ska verkställas. Hon är dömd för kidnappning och barnamord, och när hon blir kontaktad av Frank Nitzche är det bara för att han vill sälja hennes historia till skandalpressen. Men långsamt blir Frank gripen av Charlottes historia och han befinner sig snart i en kamp på liv och död mot klockan, i färd med att lösa en gåta och ett mord och kanske även rädda en dödsdömd, vars tid är på väg att rinna ut. I Return to Sender hamnar dödsdömda Charlotte Cory, spelad av Connie Nielsen (Bröder, Gladiator), i ett fruktansvärt dilemma. Frank (Aidan Quinn från Höstlegender) försöker att gräva upp sanningen om fallet i sista stund. Den internationellt kände och Oscarbelönade regissören BILLE AUGUST har skapat en intensiv och nervkittlande thriller som sprider budskapet att det FINNS försoning och förlåtelse även i en värld där försoning och förlåtelse inte tycks existera: i dödscellerna på ett högsäkerhetsfängelse i Oklahoma.

Regissör: Bille August
Chris Freihofer
Jules Loth
Mark Ryan
Brian Shoop

för lik dead man walking på nåt sätt för att den ska vara bra

En film som engagerar och intresserar. Den var grymt spännande. Rekommenderas!

Return to Sender är en thriller i samma anda som Life of David Gale (2003). Det är dock en hel del som skiljer filmerna åt. I Life of David Gale är historien visserligen lite väl trasslig, men den engagerar betydligt mer än denna som berättas på ett ohyggligt rakt och oengagerande sätt. Jag kunde inte uppamma någon sympati för någon av karaktärerna. Skådespelarna gör rätt dåliga prestationer hela bunten. Connie Nielsen och Kelly Preston tillhör knappast Hollywoods toppskikt, men Aidan Quinn brukar vara bättre än så här. Filmen bjuder på en makalös vändning som visserligen var smått hårresande, men också störande orealistisk. Aldrig att det skulle kunna inträffa i verkligheten.
En annan grej jag stör mig på är Frank Nitzches motiv. Det konstateras på filmfodralet att han gör det för att sälja en story, men i filmen nämns det knappt alls. Jag förstår överhuvudtaget inte vad han sysslar med, och det känns krystat och amatöraktigt. Kort sagt en trist film med ojämnt tempo, sisådär avrundning och en plot helt utan finess.

producenten

Helt klart en bra film. Men den var ganksa förutsägar. Det fanns ändå en känsla i filmen som den lyckades leverara. Bra skådespelare! Snygga miljöer.