Baby Boom

Handling: En framgångsrik affärskvinna får plötsligt ansvaret för en 13-månaders parvel.

År: 1987
Mary Gross
Patricia Estrin
Elizabeth Bennett
Peter Elbling

Om vi först ser till filmen i sig så har Baby Boom en uppenbar brist: den är helt enkelt inte rolig. En trist och krystad handling med flera logiska luckor och ovanligt bleka skådespelare. Jag häpnar över den extremt inkonsekventa ploten som hoppar än hit, än dit.

Så till det största problemet med Baby Boom: den är ett lysande exempel på det kvinnoförakt som rådde i USA på 70- och 80-talet och tvingade in dem i snäva roller som maka och mor - inget mer. Motreaktionen inom film och tv kväste snabbt kvinnor som trotsade den oskrivna regeln - de dog. Denna stora del av filmen smular helt sönder upplevelsen för mig. Som en sann kvinna av sin tid har Tigerladyn ingen som helst självbevarelseförmåga då hon tårögt berättar för stadens veterinär om hur deprimerad hon är. Varför? Hon har inte haft sex på ett år. Ännu en hemmamamma brister i gråt över det faktum att hennes lilla dotter inte har blivit antagen till New Yorks mest ansedda förskola. Verkar detta magstarkt? Läs Backlash och bilda din egen uppfattning.

Baby Boom är för mig inget annat än ett slag i ansiktet på alla de kvinnor som har kombinerat karriär och barn och gjort så utan att bli förpassade till känslomässiga vrak för att de inte har en man i sitt liv. Fy sjutton för denna smörja! Mycket besviken på Diane Keaton som kvinna - hon gick faktiskt med på att göra denna film och framställa kvinnor som inkompetenta sexobjekt.
"You know... you kind of remind me of a bull terrier of some kind."

"You know... you kind of remind me of a bull terrier of some kind."

Pesole

En bra film, men den är inte riktigt värd att gå upp till 5:e plats.

Överraskande underhållande komedi med en suverän Keaton i huvudrollen. En må bra-film! Stark trea!