Törnrosa

Handling: När prinsessan Aurora föds jublar hela kungariket. Alla utom den onda fen, som uttalar en förbannelse, att prinsessan före sin sextonde födelsedag ska sticka sig på en slända och falla i sömn för evigt. Men Auroras gudmödrar - de tre goda féerna, använder sina goda krafter och omvandlar förbannelsen så att hon kan väckas till liv genom kärlekens kyss.

För att skydda henne får hon växa upp i de goda féernas hus och för att ingen ska veta vem hon egentligen är kallar de henne Törnrosa. Trots det hittar den onda fen henne - och förbannelsen slår in! Nu måste prins Filip besegra den onda fen för att rädda kärleken.

År: 1959

Barbara Luddy
Barbara Jo Allen
Taylor Holmes
Bill Thompson

Det här är långt ifrån en barnfilm, den är alldeles för estetisk för det. Finns många bättre tecknade filmer.

en riktig klassiker, men jag stör mig riktigt ordentligt på att det är viktigare för henne att träffa en kille igen än tanken på att hela hennes liv har varit en lögn och att hon är prinsessa

Evenstar_92

Faller inte mig så mycket i smaken faktiskt, inte som barn heller.
Jag föredrog att höra den på ett band jag hade, mer än att se filmen.
Saknar de där trallvänliga låtarna som stannar på minnet som finns i de andra Disney filmerna.

jo då en funkande disney film :)

Lovlinesss_3

En av de klassiska prinsessberättelserna så som de skall se ut :).

jätte bra en av dom bästa film klassikerna! Kunde se den om och om igen!

Gillar den här filmen. Får en stark 4:a

Filmen är animerad