Mysteriet på Kyrkogårdsön

2,4

Handling: Sommaren 1985. Löpsedlarna domineras av den dramatiska ubåtsjakten i Stockholms skärgård. De fyra vännerna Henrik, Erik, Kristian och Oskar tillbringar sommarlovet på Siarö, där de träffar Anna som snabbt blir en i gänget. Men den här sommaren är det inte sol och bad som står i centrum. Det största intresset dras istället mot helikoptrarna som ständigt cirkulerar över vattnet och öarna.

Kristian, som ständigt har sin kikare med sig, är övertygad om att något pågår i det gamla nedlagda Siaröfortet på Kyrkogårdsön. När pojkarnas gamle vän, fiskaren Petersson, plötsligt försvinner, avfärdar polisen det som en trolig olycka. Petersson som har för vana att fiska på nätterna har förmodligen halkat, slagit i huvudet och drunknat.

Men gänget vägrar att tro på polisens teori och beslutar att själva lösa mysteriet. De är övertygade om att svaret finns på Kyrkogårdsön, så en sen natt beger de sig ut till ön för att leta efter bevis.

Regissör: Martin Forsström Daniel Möllberg
Lotta Ramel
Lakke Magnusson
Kalle Westerdahl

Timoti

En okej bra film men ingen höjdare.

IWantItThatWay

Konstig höll på att somna och ounderhållande. Bättre skådespelare kunde de väl ha hittat. Helt okej p.g.a. några få spännande händelser, t.ex Pettersson, men inte mer.

Skådespeleriet var väl inte riktigt på topp i den här filmen. Men miljöerna och handlingen var bra så det blir en 3:a för denna. Passar nog som bäst om man är 12-13 år.

Kommer inte ihåg så mycket av filmen förutom att den var bra och den var spänande.

Jag klarade inte av att se hela filmen. Jag var tvungen att zappa då och då. Allt detta på grund av det tramsiga och klichéfyllda manuset och de halv-taskiga skådespelarprestationerna. Det enda värdet i filmen var några spännande scener.
Betyget blir en svag tvåa.

Timoti

En okej bra film men ingen höjdare.

Extaza

Oj oj oj så dåligt. Inget bra manus, dåliga skådespelare och riktigt långtråkig. Nej, nog finns det bättre svenska filmer.

Nej, det här gillar jag inte alls. Stela skådespelare och för extrem handling. När filmen inte ryker på i ett sådant tempo att man inte förstår vad som händer segar den sig fram i snigelfart. Men det är först och främst alla faktafel som gör att filmen får underkänt.

Biopremiär: 2004-09-17