Lyckliga tillsammans

Handling: Yiu-Fai och Po-Wing åker från Hong Kong till Argentina på bilsemester, men någonting är fel och deras förhållande börjar falla i bitar.

En disillusionerad Yiu-Fai börjar arbeta på en tangobar för att spara ihop till sin hemresa. När Po- Wing dyker upp igen, blåslagen, känner Yiu-Fai sympati för honom men är inte förmögen att gå in i ett närmare förhållande igen.

Trots allt är Po-Wing inte redo att slå sig till ro. Yiu-Fai arbetar nu på en kinesisk restaurang där han möter den ungdomlige Chang från Taiwan. Yiu-Fais liv vänder till det bättre medan Po-Wings liv tvärtom fortsätter att falla i spillror.

År: 1997

Leslie Cheung
Tony Leung Chiu Wai
Chen Chang
Gregory Dayton

Personligen tycker jag filmens estetik passar som handen i handsken i detta fallet. Det slitna fotot med dess matta färger passar den deprimerande handlingen perfekt. Och att WKW håller sig till en handling gör det hela lite tydligare och lättare att förstå än hans andra filmer jag sett. Allt känns väldigt lätt att relatera till, all besvikelse, alla missförstånd, den dåliga kommunikationen mellan Ho Po-wing och Lai Yiu-fai etc. Dessutom är skådespelet på topp och det blir aldrig krystat eller ansträngt som det lätt kan bli i filmer där en homorelation skildras. Absolut värd sin fyra.

Khori

Tvärtemot de andra som betygsatt denna film gillade jag det lite trashiga fotot och växlingarna mellan färg och svartvit film. I början av filmen trodde jag inte mycket på den men den blev intressantare och intressantare och man kände sympati för karaktärerna. Musiken ger jag inte mycket för och filmen stod still på några ställen. Hade velat se lite mer utveckling med Chang, över huvudtaget hade jag velat se mer av honom. Handlingen var lite tunn på vissa ställen och resultatet är för mig en stabil trea.

KatrinaL

Jag tycker att filmen var fin. bra handling, men hade viljat ändra på lite saker

*musiken: Det var välldigt iriterande musik. Inte i en enda scen var det vacker musik. så förvänta er inte en vacker sång eller nåt. Den där musiken gick mig verkligen på nerverna.

*bilden: Det var inte så fin färg. Då menar jag inte bar den svart/vita utan överhuvudtaget. Välldigt ful bild.

*klippning/scentagning: Det såg konstigt ut ibland när man byte scener. Det gjorde att man ibland fattade noll.

Annars gillade jag filmen. Skådespelarna var väldigt bra och det var bra handlig. Skulle man ändra på de där sakerna hade det blivit en fulländad film. Vanlig fyra.

En av Wong Kar Wais svagaste filmer av de jag sett. Har endast en historia som den följer (istället för två-tre som några andra av hans filmer har) och det blir tråkigt i längden då den inte är särskilt intressant.

Xenomorph

En ganska deprimerande film med ett jobbigt foto som stundtals dock är intressant.

Biopremiär: 2004-08-13
Filmen är både i färg och svartvit