Hellboy

Handling: Hellboy bygger på en serietidningskaraktär med kultstatus tagen ur Dark Horse Comics.

Hellboy är en demon som kommit till jorden och nu jobbar på en hemlig byrå för övernaturliga hot mot mänskligheten. Efter att fördrivits under ett nazistiskt experiment under krigets slutskede har trollkarlen Rasputin och hans anhang nu kommit tillbaka till vår värld för att överlämna jorden till mörkrets makter.

Regissör: Guillermo del Toro
Brian Steele
James Babson
Stephen Fisher

filmernas härskare

En helt ok filmatisering om den stora typen med röd svans och bortslipade horn. Guillermo vet vad man gör för att kunna underhålla och ge huvudrollen ett hjärta. Det blir ett smått brutalt och smått charmerande äventyr, men det blir inte mer än så, då det mesta känns förutsägbart. Snygga effekter roar dock.

The_Dude

Ännu en i raden av alla dessa filmer som från början var en serietidning. Hade inte hört talas om Hellboy innan den dök upp som film så jag visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig. Men visst, Hellboy funkar bra som film och det är inte svårt att komma in i seriens historia. Gillar du serietidningsfilmer är Hellboy en film för dig, det är bra action från början till slut. Givetvis så har man fått med Hellboys välkända kommentarer som jag dock stör mig på efter ett tag men det förstör ändå inte filmen.

Det trevliga var att jag fick låna region 1 utgåvan av en polare med massa extra material som jag visserligen inte såg allt av men det gav en extra krydda till helheten.

Jag hade inte mycket till övers för den här filmen, den är en i mängden serietidnings-filmer som forsar in nuförtiden. Den orkar inte stå emot filmer som Spider-man, Hulk eller Batman. Tycker inte alls att iden är någon särskild alls, lite häftig var ju filmen, men rörig och skum, det var den mycket. Jag gillade den inte alls faktiskt, men jag ger den en svag 2a för ett tappert försök, och till bra effekter och skådisar.

Crocodile

Skit bra det är nog den bästa och häftigaste hellboy filmen.

Sweet_Jenny

Ja, den är då bra.. som jag förväntade mig. Såg denna med min pojkvän i Okt 2008 bara för att jag vill se andra filmen också. :) Rekommenderar till den som gillar seriefiguren/actionhjältar, som jag gör.

Mycket bra film med härliga karaktärer. Min favorit är helt klart Abe! Filmen bjuder på spänning bra effekter och välgjord handling/manus! stark 4a

Har ej läst serietidningen så vet ej om filmen följer den så bra och men jag tycker detta va en väldigt bra film. Skön story, bra skådespel och riktigt snygga speciall effekter. Guillermo del Toro har verkligen lyckats göra en snygg, bra och spännande film, inte konstigt Toro just nu är en av vår tids bästa regissörer.

j det var ganska längesen jag såg denna film men jag tyckte inte att den var så bra när jag såg den!

En rätt bra film. Får en 3:a av mig

Shadowfax

En helt okej film med en massa orealistiska och icke skrämmande varelser. Spänningen är inte på högsta nivå direkt och den hamnar på en futtig trea.

Biopremiär: 2004-08-18

Hellboy II (2008)