Populärmusik från Vittula

Handling: Populärmusik från Vittula är en tankeväckande och drastisk berättelse om barndomsvännerna Matti och Niila, om deras uppväxt i en hård och konservativ miljö i 60- och 70-talets Tornedalen och om deras stora dröm om att bli rockstjärnor...

Historien utspelar sig i Tornedalen i norra Sverige nära finska gränsen, en plats där befolkningen känner sig utanför det övriga Sverige, underlägsna och annorlunda, varken som riktiga svenskar och inte heller som finnar. Det är 60-talets mitt och asfalten och rockmusiken gör entré.

Matti och Niila träffas första gången som 6-åringar på en lekplats i det barnrika kvarteret i Pajalas utkant som kallas Vittulajänkkä, eller Vittula, som betyder Fittmyren – en slags hyllning till den kvinnliga fruktsamheten.

När Niila får en vinylsingel av sina kusiner i samband med farmoderns begravning smyger pojkarna i hemlighet in i Mattis systers rum. De lägger skivan på tallriken och sänker darrande pickupen och plötsligt exploderar Rock’n’roll Music som en bomb i rummet. Efter att de lyssnat på Beatles-singeln vet båda att de varit med om något stort.

Regissör: Reza Bagher
Originaltitel: Populärmusik från Vittula (Populäärimusiikkia Vittulanjänkältä)
Ursprungsland: Sverige, Finland
Lamine Dieng
Fredrik Hammar
Lennart Jähkel

The_Dude

Populärmusik från Vittula är en lustig skapelse, jag tycker filmen består av en massa ihop klippta scener och jag känner inget flyt i filmen. Men jag gillar ändå historien om killarna som bildar ett rockband och är så där odödliga som man är när man är i slutet av tonåren.

Björn

Blev glatt överraskad av den här filmen. Den var rolig och charmig. Den var överhuvugtaget en bra Svensk film.

crazybaby

När jag läste boken tyckte jag att den var bra, och jag blev överraskad över detta - det är ingen bok jag själv skulle ha valt ut. Men nu blev det så att jag både läste den och såg filmen, och jag måste säga att boken slår filmen med hästlängder. Filmen blir godkänd, men inte mer. Den visar historien på ett så annorlunda sätt än boken. Kanske beror filmens kvalité på att boken möjligtvis inte är filmmaterial. Jag hade förmodligen inte gett ett såpass lågt betyg till filmen om jag inte läst boken, men det blir lätt så att jag jämför de båda, och då är filmen inte bra.

janne lindh

En hyfsad filmatisering av Mikael Niemis succebok. Ojämn, men med flera bra scener. Filmen saknar dock mycket av bokens magi och ungdomarna i huvudrollerna har inte den utstrålning man hoppats på. Men det blir ändå en trea.

Nienna

Förmodligen en av de sämsta filmer jag någonsin sett. Dålig handling och allmänt rörigt med en patetisk röd tråd i mitten som ska försöka hålla ihop det hela.

Helle85

Gillade filmen, bra skådespelarinsatser fast av nån anledning så gillade jag boken bättre.

MaliciousDelight

Hur kan man inte se filmens charm? En av de bästa svenska filmer. Se den!

Milla86

En av de konstigaste filmerna jag sett. Visserligen är boken väldigt udda, men filmen var ännu värre. Betalade till och med pengar för att se den här på bio. Sååå bortkastat!!

Vissa scener ur boken blev helt annorlunda på filmen, mot vad jag hade tänkt mig.

Shadowplay

Den var helt okej. Jag såg ju klart på den i alla fall fast jag tror inte den tilltalade mig så mycket.

martin88

En ganska speciell film som har några luckor, och är lite rörig ibland, men som generellt är både mysig och välgjord! Dessutom riktigt rolig i perioder!

Biopremiär: 2004-09-24