Village, The

Handling: En nervkittlande berättelse om en isolerad by som konfronteras med den häpnadsväckande sanningen som vilar just utanför byns yttersta gräns. Vid första ögonkastet verkar den lilla byn hur idyllisk som helst, men den starkt sammansvetsade gruppen av innevånare lever med den skrämmande vetskapen om att den omgivande skogen befolkas av mystiska varelser.

Den onda och illavarslande kraften är så stark och skrämmande att ingen vågar gå utanför byns gräns och in i skogen. Men när den nyfikna och egensinnige Lucius Hunt (Joaquin Phoenix) planerar att gå över gränsen in i det okända så hotar hans vågade plan att för alltid ändra byns framtid.

Regissör: M. Night Shyamalan
William Hurt
Bryce Dallas Howard
Brendan Gleeson

Copyright Touchstone Pictures

Jag är lite av ett fan av Shyamalans filmer, de är väldigt annorlunda och jag visste nästan precis vad som väntade mig, DÄRFÖR, blev jag inte besviken, de som tycker att filmen hade ett FÖR oväntat slut borde leta efter andra skräckfilmer, för detta är ett mästerverk, men det är en sak som är tråkigt med den här filmen, den är ganska innehållslös och slutet kan man bara uppleva en gång, därför blir det inte mer än, vad ska man säga, en One-timer.
Filmen har en väldigt imponerande rollista, Adrien Brody är jättebra, och Phoenix har jag alltid velat se mer av.
Det är väldigt suggestivt genom hela filmen, och jag rycktes med av det, sedan fick handlingen en massa ändringar och man tappade känslan. Men det är en OTROLIGT smart film, man känner sig nästan lurad efter ett tag, flera gånger tänkte JAG, som faktiskt sett många filmer och VET att många är förutsägbara. Då tänkte jag "I didnt see that one coming".

jezzie86

Har väldigt blandade känslor inför denna film. Det finns scener i den som är helt magnifika och verkligen griper tag i en, men som helhet är filmen lite ojämn och stundtals förvirrande. Mycket av detta kan bero på klippningen som jag tycker är helt usel! Det som är så störande är att den har en väldigt bra story och duktiga skådisar, men som här inte kommer till sin fulla rätt. Hade man bara ändrat på lite grejer hade detta lätt kunnat bli en fempoängare!

Bambuskott

Helt enastående. Filmen måste ses två gånger för att få ut allt från det.

Den sämsta filmen jag sett av Shyamalan som jag annars brukar gilla... Jag blir bara bekymmrad och förvirrad.

tårtsmula

blev nog lite besviken eftersom jag förväntat mej en riktigt läskig rysare här, jag tycker nog mer att det lutar åt drama hållet. Men den var ju bra ändå, spännande och tankeväckande ...inte riktigt vad man förväntar sej bara

Innehållslös och trist som fasen! Det hyfsade skådespeleriet bär upp lite, men 1:an är inte långt borta.

mantine

Det som fångar min uppmärksamhet och mitt absoluta omtycke till den här filmen, är förstås den annorlunda och fantastiskt smarta handlingen och självklart de underbara skådespelarna. Allt bara flöt på, och även i slutet blir man rörd av den häpnadsväckande mystiken som följer med en under hela filmen. Denna fantastiska, hårresande thrillern förtjänar en stark fyra, och jag blir riktigt frustrerad på dem som kallar sig själva 'filmälskare' och absolut avskyr den här filmen, som enligt mig är bland de filmer som man absolut måste se. Jag kan se denna om och om igen och varje gång känner jag håret på armarna resa och ängsligtheten i mitt ansiktstuttryck, längtandes efter att få mer. En stark fyra!

MaliciousDelight

Den här filmen var ganska intressant och spännande. Jag tycker dock att slutet kom som en chock, han kunde ha gjort det bättre... men den var bra, så den är värd en svag trea.

vinnarn

Regissörens särprägel finns tydligt med i filmen, på gott och ont. Jag älskar "Signs". Den här hade inte alls samma djup i storyn som ställde stora frågor och väckte sympati för huvudpersonerna. Denna film hann inte bygga upp stämningen och spänningen ordentligt innan den gav svaren... Det gjorde den relativt platt. Men Shyamalan har hittat sin nisch och håller en god standard i den ändå! Rekommenderas om man gillar genren.

Biopremiär: 2004-08-25