Baron Münchausens äventyr

Handling: Den fantastiska historien om aristokraten från 1600-talet hans talangfulla följeslagare samt en liten flicka och deras försök att rädda en liten stad från Turkarna. Att bli slukade utav ett sjöodjur, resa till månen, en dans med Venus och en flykt från liemannen är bara en del av äventyren som de upplever tillsammans.

År: 1988
Alison Steadman
Ray Cooper
Don Henderson
Robin Williams

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Härligt och fantasifullt matinéäventyr delvis inspirerat av antingen Grimm eller Andersens figurer (baronens betjänter).

Såg den för minst 7-8 år sedan, men jag kommer ihåg att denna rulle var full med fantasi och skaparglädje. Ett bra matinéäventyr helt enkelt!

Så otroligt fantasifull och vacker! Det här är ett äventyr man bara älskar!! Hehehe..! :)

ToxicAvenger

Underbar film med bra skådisar och sjukt skruvad story. Det enda som störde mig lite var "specialeffekterna", som ibland var ganska dåliga. En riktigt stark trea.

ernst

Härligt flippad handling med bra skådisar och varierande miljöer. Sätter fart på fantasin.
Läckrast - Baronens mustach

Hook

Som ett rakt svärd skär det i genom filmduken.

Terry Gillian är mer känd för sina film för monte python, men här är det fiction och fantasi som gäller i få av hans verk så har ha lyckats fånga det som måstes i film, en nypa salt och en aningen utanför ramarna. ett konstnärligt skall fullt med komik och fantasi med platser bara filmens värld kan komma till.

Filmen har en sub gener som är vad är verklighet är det en senil gubbe som berättar med hypnotisk intrig eller är det som han säger att äventyr föryngrar oss alla. Münchausens äventyr är som söt biogodis för ögonen sällan nu mera ser man något så färgsprakade bra, med alla special effekter och cgi monster så är det kul att se hjärtat av filmens värld i liv igen. John Neville och Eric Idle gör storartade roller i filmen som är full utav den fantasi Terry Gillian har försökt mata oss med dom senaste 20 åren.

Bland andra syns Jonathan Pryce, Robin Williams och Uma Thurman i några av deras tigigaste roller. Godis och explosioner med en blanding av romantik och klassik saga så är Baron Münchauens äventyr en pärla som blivit bortglömd eller bort sedd pga av den nya tekniken, själv minns jag att denna film väckte fantasin inom mig precis som Jurassic Park och Star Wars. Denna film har en heders plats i film historien för efter den blev det mindra av det så kallade old-cinema.

Skådespelare: 4+
Story: 5
Regi: 5

Helhet: 5

taz

I den här filmen får man följa med baron Munchausen på hans fantastiska resa när han ska försöka rädda en en stad från turkarna. Men för att klara det så behöver han sina gammla vänner så han ger sig av för att hitta dom och det blir en spännande resa.