Sova med fienden

Handling: Laura har flytt från sin sjukligt pedantiske och brutale make genom att arrangera sin egen död. Hon flyttar till en liten småstad, där hon hoppas kunna börja ett nytt liv... Ruben har tidigare skrämts med Stepfather - också det en otäckt pedantisk herre.

År: 1991
Bonnie Johnson
Graham Harrington
John Ward
Sharon J. Robinson

Det är svårt att recensera Sleeping with the Enemy (1991) utan att ta upp det faktum att filmen lyckas bjuda på påtaglig spänning trots att historien berättas så pass klumpigt. Den hårresande avrundningen ger mg kalla kårar vid blotta tanken, och det är även först där som filmens underliga score lyfter och tillför något till dramat. Tyvärr lägger manuset stor tyngdpunkt på händelser som tittaren aldrig får ta del av, vilket leder till att historien flyter på ganska märkligt. Vi kastas i själva verket direkt in i Martin och Lauras dysfunktionella äktenskap, och erbjuds praktiskt taget obefintlig bakgrundshistoria. Vi vet inte hur de träffades, hur relationen kom att utvecklas som den gjorde, eller hur deras gemensamma liv egentligen ser ut.

Att vi inte vet det är dock inte särskilt konstigt, eftersom tittaren med nöd och näppe får grepp om vilka de själva är. Denna magra intrig resulterar i en irriterande subjektiv Hollywood-skildring av en misshandlad kvinna som frigör sig från ett våldsamt äktenskap, och tycks utgöra stapelvara i en filmindustri vars avsikt med filmer som denna uteslutande verkar vara att förmedla girl power, utan att gå in på de konkreta psykiska konsekvenserna för en kvinna som lever med hot och övergrepp.

Spänningen är som sagt lyckad, även om den bara ger sig till känna fläckvis under filmens gång. Den krystade romansen mellan Laura och Ben är alarmerande ointressant och illa porträtterad. Det är dock lustigt att regissören Joseph Ruben tror sig vinna mycket på att demonstrera Martins olycksbådande närvaro genom att enbart visa hans hand, hans ryggtavla, eller helt enkelt hans silhuett, i stället för hela honom - fast å andra sidan inte, med tanke på att Patrick Bergin levererar en skrattretande karikatyr av populärkulturens psykhuvud. En antydan om hans närvaro är betydligt mer oroväckande än hans faktiska uppenbarelse.

Men jag ska medge att filmen steg i min aktning ett snäpp då den drog sig mot sitt slut, helt enkelt eftersom den stereotypa klimax jag förväntade mig skulle komma faktiskt aldrig gjorde det. Joseph Ruben förtjänar viss cred för att ha valt att gå en annan väg i stället för att mer eller mindre omintetgöra Lauras personliga utveckling och satsa på ett mer "romantiskt" slut. Tacksamheten över detta håller i sig även efter att Sleeping with the Enemy har lagt sig tillrätta med ett väl hastigt slut.

Välgjord och ganska spännande thriller. Roberts har utstrålning.

Simbelmyne

Gillar den här filmen skarpt! Julia Robers spelar otroligt bra som Laura. Musiken är skrämmande att man får kalla kårar. Bra thriller som hänger kvar än idag

tuffa tjejen

En bra och spännade film, inte helt förutsägbar vilket var bra och Julia är otroligt bra i den!!

Shadowplay

Bra och ganska skrämmande film. Intressant handling, men det mesta händer i slutet tycker jag. Men helt klart sevärd.

En rätt bra film, får en svag 3:a

Sallee

En bra & spännande thriller film med Julia Roberts i spetsen, som gör en helt underbar roll som flyr från sin make och börjar om på nytt.
Har sett flera liknande filmer, och det här är nog den bästa. Ett minus till det snabba "slutet".
Självklart en sevärd film, som gav mig gåshud de sista minuterna. En stark trea.

SvenskaFilmNörden

Skrämmande, realistisk och tankeväckande. Julia Roberts och Patrick Bergin gör två fantastiska rolltolkningar, engagerade och med bra inlevelse i sina roller.

Filmen tar upp ett aktuellt och skrämmande ämne på ett bra och ypperligt realistiskt sätt, vilket gör att man sitter och småryser framför teven. Kevin Anderson har en viktig biroll som han fyller på ett elegant och samtidigt enkelt sätt.

Minusen är den förutsägbara handlingen (flykten och upphittandet) samt de nästan alltför stereotypa rollkaraktärerna (den onde, den vackra och oskyldigt drabbade samt den ädle räddaren).

Filmen slutar ändå på en stabil trea.

Bra film. Vet någon vart man kan få tag i filmen om ni skulle veta mejla mig då!