Terminalen

Handling: Viktor Navorski reser som turist till New York från ett litet östeuropeiskt land. Under hans resa utbryter ett krig i hans hemland och Navorski befinner sig snart på JFK Airport med ett ogiltigt pass. Han kommer inte in i USA - och han kan inte åka hem. Hans enda möjlighet är att helt enkelt bosätta sig ankomsthallen till kriget är över.

Regissör: Steven Spielberg

Diego Luna
Barry Shabaka Henley
Zoe Saldana
Eddie Jones

The Terminal bygger på en bra och ganska komisk grundidé som kunde ha blivit en riktigt bra film om inte Steven Spielberg hade valt att göra den till ett vanligt och tråkig kärleksdrama. Som tur var så insåg han i alla fall det komiska i att vara "strandad" på en terminal i New York och gjorde komiken till en del av filmen.

Personligen så tycker jag att man skulle ha byggt vidare på komiken och gjort hela filmen till en komedi. Man skulle framförallt struntat i kärlekstramset som förstörde en stor del av filmen, men trots att man förvaltade grundidén dåligt så är filmen underhållande och ganska rolig. Detta tack vare framförallt Tom Hanks som gör ännu en härlig insats (finns det någon roll den mannen inte klarar?) som Victor och höjer filmupplevelsen med sin utmärkta prestation.

Överlag så känns manuset väldigt dåligt bearbetat och mallat, men tack vare Tom Hanks, en fin grundidé och god humor så får filmen en svag trea trots allt.

Mikkis

Sorglig historia som slutar bra. Man kan inte låta bli att fälla en tår när man ser den. Tom Hanks har gjort den här rollen otroligt bra, verkligen levts sig in i den. Riktigt bra film. Passar att se den ihop med familjen. Man känner med lidande när man ser den.

Ta och se den. Ett hett tips

darlingen

Här ser man Tom Hanks i en väldigt sympatisk roll tycker jag. Vem kan motstå den entusiastiske ryska herren med MYCKET bristande kunskaper i engelska, som intet ont anande äntligen kliver av flygplanet i New York, med stora drömmar om sevärdheterna i The Big Apple...? Migrationsmyndigheterna gör inga större framsteg med att få honom att förstå att regimen i hans land har störtats under hans resa till USA. Han har ingen möjlighet att resa hem, eller för den delen att ta sig in i USA.

Tom Hanks har en värme i sitt agerande som få kan förmedla. I den här filmen är det mer påtagligt än i många andra filmer tycker jag.
En riktig mysfilm!

Inte mycket händer under filmens gång, men för den sakens skull är det ingen dålig film. Protagonisten och antagonisten är ganska klara även om det inte handlar om någon Hollywood god vs ond story. Lättsam samtidigt som lätt känslosam film.

SnyggSteefan

Gilla den stort! Mycket rolig och bra film.
Tom Hanks är toppen i den!

Otroligt stämningsfull rulle med Hanks i spetsen.

Riktigt härlig story och Hanks spelar som vanligt grymt bra.

Dock så kunde storyn ibland kännas lite väl utsmyckad.

Men en film jag starkt rekommenderar.
Utan tvekan en rulle som förblir ihågkommen.

anderstorsk

Stark 3a,
det som stör mig är att Spielberg skulle kunnat göra den ännu bättre.
Framförallt kärlekshistorien är lite fjantig.

detta e en fin film med tom hanks

Maria007

Den är bra fast långtråkig. Så det blir en stark 2!

Audrey T

Bra historia men KATASTROFAL rollbesättning! Tom Hanks ska låtsas att han inte kan engelska och tjusiga Catherine Zeta - Jones ska bli förälskad i en denne fattige man utan framtid. Det är så dumt så man tror inte det är sant. Med okända skådespelare hade filmen säkert blivit mycket bra.

Biopremiär: 2004-10-08