Dark Water

Handling: Yoshimi är mitt uppe i en rättslig tvist med sin exmake för att få vårdnaden om deras femåriga dotter Ikuko. För att skapa en ny trygg tillvaro för sig själv och sin dotter flyttar hon därför till en ny lägenhet i ett gammalt hyreshus. Allt verkar till en början bra, men så snart de kommit tillrätta börjar en rad märkliga saker att inträffa. Vatten börjar läcka från taket i sovrummet, trots att lägenheten ovanför är obebodd. Fastighetsskötaren vägrar ta henne klagomål på allvar och snart tätnar mystiken ytterligare. Hon hör barnfotsteg och droppande kranar från lägenheten ovanför, och hennes dotter blir allt mer innesluten i sig själv.

År: 2002
Regissör: Hideo Nakata
Originaltitel: Honogurai mizu no soko kara
Ursprungsland: Japan

Yu Tokui
Isao Yatsu
Shigemitsu Ogi
Chihiro Ôtsuka

Dark Water är skräck som funkar på ett annat sätt än de vanliga slasher-rullarna vi ofta blir erbjudna att se, då rekommenderar jag hellre Dark Water, för den bjuder på något annat. Utan att visa vad det handlar om och utan att avslöja något så skrämmer Hideo Nakata livet ur oss med hjälp av läskig musik som ger upphov till en suggestiv stämning som sakta byggs upp till the grand finale och då förstörs allt kan man tycka, men det viktiga är att man blir rädd den större delen av filmen, trots slutet.

the_jobe

Denna film är väldigt bra tycker jag. Den första halvan är det mest stämningen som är bra, jag gillar den lite spänningsuppbyggande stämning som man kommer i. Den sista halvan är rätt nagelbitande, man vet aldrig vad som ska hända. Idén med vatten som ska vara skrämmande är lite löjlig i början, eftersom man inte får veta så mycket då. Men i slutet fattar man ju lite mer. Jag ska nog aldrig dricka vatten mer eller åka hiss efter att jag har sett den här filmen...skoja!

Tragisk historia som blir läskigare mot slutet. Mycket bra stämning och fantastiska locations.

Elemental

Det är inte ovanligt att en film man läst mycket gott om visar sig vara en besvikelse, kanske har man helt enkelt en annan filmsmak än majoriteten. Tempot är långsamt, alldeles för långsamt. Man sitter och väntar länge på att något läskigt ska hända, och det är bara mot slutet som skräckscenerna kommer vilket känns tråkigt med tanke på att de trots allt var riktigt skrämmande.

Att skräckscenerna är alldeles för få och att filmen är rejält seg gör att Dark Water inte alls är så bra som jag hade hoppats på. Dessutom är det ett ganska invecklat slut och jag förstod mig aldrig riktigt på det. Filmen tillhör gruppen ”svarthåriga asiatiska flickor” och enligt mig finns det bättre filmer att hämta i den kategorin. Du uppskattar säkert Dark Water om du gillar långsammare filmer, men själv vill jag ha ett betydligt högre tempo än såhär.

Bra och små läskig film. Läskig framtoning genom hela filmen.

En 3 som film, men en 3+ i sin egen genre.

Tagline: From The Creators of Japan's Acclaimed RINGU, Inspiration for the hit phenomenon THE RING

Denna japanska förlaga till amerikanska Dark Water är väl något bättre än kopian, men Hollywood-versionen är faktiskt inte dålig (t ex m de välkända och välmeriterade Oscars-skådespelarna Roth, Postlethwaite & Connelly). Något som båda filmerna dock har gemensamt är att de är sega, vilket drar ner betyget rejält.
Snygga mörka, dystra och slitna miljöer. Vet ej riktigt om jag gillar slutet. Ett plus till för nyskapande idé inom skräckfilmsgenren.
Denna film hamnar nog inte i DVD-samlingen - när man sett de båda ländernas versioner känns det som om man har sett klart denna historia för resten av livet; det räcker liksom.

Trivia: -

zpexan

Hyffsat scary! Jag tycker alltid att de blir lite kusligare när det är barn med...

en bra rysare tycker jag, Här vart jag skrämd i mellan åt.

Dark Water (2005)