Two Evil Eyes

2,0

Handling: Rysare i två delar baserade på skräckförfattaren Edgar Allan Poes historier. The facts about Mr. Valdeman. (Romero) En doktor hypnotiserar en döende man, vars fru han har en affär med. De två älskarna gör så att den döende mannen ändrar sitt testamente så att frun ärver allt. Han dör medan han är hypnotiserad och fastnar mellan liv och död. Han kommer tillbaka och tar hämnd… Black cat. (Argento) En mans flickvän tar hem en svart katt från gatan. Katten oroar honom och han försöker övertyga flickvännen att göra sig av med den. De hamnar i ett gräl och mannen dödar oavsiktligt flickvännen och murar in henne bakom en mur. Han försöker även döda katten, som dock återkommer och driver honom galen.

År: 1990

Ramy Zada
Bingo O'Malley
Madeleine Potter
E.G. Marshall

I mina ögon en rätt menlös film jag nu såg om då jag ser Argentos filmer i kronologisk ordning. Den här består av två filmer, en av Romero och en av Argento. Jag gillade definitivt inte Romeros tråkiga del och Argento gjorde mig riktigt besviken. Inte uselt, men dåligt och bland det sämsta Argento gjort.

Xenomorph

Argentos kortfilm är bildmässigt välgjord och innehåller stämningsfull musik. Dock är storyn ganska ointressant och slutet borde ha kommit tidigare som i novellen. Det bästa i denna kortfilm är medeltidssekvensen.

Romeros kortfilm är inte lika snygg, men storyn är mer intressant. Dock håller den inte hela vägen till slutet tyvärr.

Sammanfattningsvis är detta en stabil trea. Både Romero och Argento kan bättre än det här.