Adams revben

Handling: Adam och Amanda är ett gift par, han är åklagare och hon är försvarsadvokat. De blir motståndare i rättssalen när de båda engageras i ett äktenskapsdrama.

År: 1949
Emerson Treacy
Polly Moran
Will Wright
Elizabeth Flournoy

Jag tycker att de sista 45 minutrarna är de bästa. Dessa fylls till största del upp av rättegången som är det intressanta i filmen. Den första timmen är inte riktigt lika intressant, men funkar ändå bra som "transportsträcka".
Bra skådespel av huvudrollsinnehavarna.

starchild

Spencer Tracy och Katherine Hepburn i högform. Ett filmiskt radarpar som är svåröverträffade.

Känns inte som någon renodlad komedi. Väldigt subtil humor för det mesta. Har dock sina ljuspunkter. Jag skrattade riktigt ordentligt när mannen blev korsförhörd i rättsalen. Fint samspel mellan Tracy & Hepburn. Mycket bra manus. 3,5 i betyg.

Elisabet

Rätt rolig må-bra-film, med bra skådespelare, framför allt Spencer Tracy, som aldrig gjorde nåt dåligt. Han och Katherine Hepburn, som blev ett par på riktigt, spelar mot varandra, som åklagare, resp. advokat i samma mål. Finurligt tänkt. Bra historia. Och för en gångs skull är en kvinna i en film inte bara ett vackert bihang; här här hon skärpt och i klass med sin lite tjurige make.

Filmen är svartvit