Ärans män

Krig:

Krig:
3,6

Handling: Ett svart nordstatsregemente får under det amerikanska inbördeskriget kämpa både mot den egna arméns fördomar och fiendens spärreld.

År: 1989
Bob Gunton
Cliff De Young
Christian Baskous
RonReaco Lee

Det här är en film som är förvånansvärt okänd med tanke på vilka stora namn som är med och hur bra den faktiskt är. Många fina skådespelarinsatser skapar genuina karaktärer vars öden man berörs av. Utan tvivel den bästa filmen jag har sett som behandlar det amerikanska inbördeskriget. Själva krigsscenerna är i och för sig inte särskilt märkvärdiga, men det finns så mycket annat positivt som väger upp det. Dessutom baserad på en verklig händelse.

En mycket bra krigsfilm som bör rankas bland de bästa i genren. Fina skådespelarprestationer och regissören Edward Zwick har lyckats bra med att skapa rätt stämning. Antagligen den bästa filmen om det amerikanska inbördeskriget.

En intressant, tragisk film med bra skådespelarinsatser. Tycker dock filmen är för seg, hade vart bättre om den kortats ner en bit. Stark tvåa.

Denzel Washintons absolut bästa skådespelarinsats (om man utgår från de filmer jag faktiskt sett). Han är helt fenomenal! Filmen är också väldigt bra, men lite för lång, tillräckligt mot slutet för att tappa intresse.

Arcadia

Ja den va ganska bra!!

stankovic

Mycket bra film med mycket hjärta och lysande skådespelare.

Mycket sevärd och bra blandning av krig och drama.
Washington fick en Oscar för bästa biroll.
Han spelar den upproriska soldaten i kompaniet.

vastberg

Historiskt korrekt, bra skådespelare