Jätten

3,7

Handling: Bick Benedict (Rock Hudson) reser iväg för att köpa en häst, men kommer tillbaka med en fru( Elizabeth Taylor). Den tuffe Jeff (James Dean) får ärva en bit land som visar sig innehålla en oljefyndighet. Äntligen har han chansen att ta revansch på den mäktiga Benedict klanen.

År: 1956
Earl Holliman
Robert Nicholson
Paul Fix
Alexander Scourby

Det här kändes som en blandning av "There will be blood" och "Borta med vinden". Jag vet inte om den kombinationen var så lyckad, för det blev ganska rörigt. Sen är ett återkommande problem i såna här gamla filmer att personerna ser väldigt lika ut, vilket också är förvirrande.
Jag skulle tippa på att man kunde klippt bort minst 20 minuter utan att handlingen skulle ha påverkats någonting, och ytterligare 30 minuter om man ändrade lite i övriga scener. 3 timmar och 21 minuter är lite för mycket för en film där det ändå inte händer jättemycket.

En 3+ som film, i sin egen genre & som underållning.

En lååång film detta, men om man tänker och ser det/den som en miniserie i 2 delar är det inga problem att acceptera.
Intressant med extramaterial med såna här klassiker ibland, trots att jag brukar vara rätt mör på just detta när man sett en drygt 3,5 timmar lång mastodontfilm. Produktionen tog 3 år att filma och ranchen "Reata" byggdes upp för filmens skull!
Tycker Dean, Taylor och Hudson alla tre gör väldigt bra huvudroller, trovärdiga.
Dean-klassiker är detta. Flickidolen dog tyvärr 3 dar efter slutet på filminspelningen genom att köra ihjäl sig.

Amanda_

jo då ganska bra! JAMES DEAN är så himla snygg:D eller var snygg* då för han lever jue såklart inte :/

En riktig klassiker som både är välgjord och engagernade. Dean är cool som skithögen Jett Rink.