Ung rebell

Handling: James Deans kanske mest berömda roll, som kom att bli stilbildande för en hel generation.

Jim har problem med sina föräldrar, är våldsam och råkar hamna i trassel med polisen. Han blir kär i Judy och det blir slagsmål med hennes pojkvän Buss. De båda rivalerna avgör tvisten genom en livsfarlig tävling.

År: 1955
Marietta Canty
Virginia Brissac
Beverly Long
Ian Wolfe

Enda filmen jag sett med James Dean och han var lika bra som förväntat. Filmen är ganska tråkig och jag fastnade inte för den men däremot för James Dean darav trean.

Såg denna filmen på en svenskalektion i skolan. Vet egentligen inte riktigt varför, men det var väl för att kunna jämföra ungdomar då och nu. För filmen speglar väldigt bra hur livet såg ut på 50-talet.
Tycker att handlingen var bra och inte allt för vanlig. En trea känns som det bästa betyget.

inzomnia

en solklar klassiker. Deans bästa film.

Cammie

James Dean är en otroligt bra skådespelare, vars insatser lyfter filmen till en 4'a. Man känner hans frustration ut genom TV'n.

Amanda_

faan vilken bra film! James Dean är riktigt bra.. så himla snygg! :P

Dean är cool i en kultfilm.
Man kan även se Dennis Hopper i sin första filmroll som Deans kompis.

Hannah_

En riktigt sexig film, James dean är en legend som aldrig får glömmas. En riktigt kultfilm som man ska se, inte bara för att den bra utan för att James Dean är grymt sexig i denna.