Miller's Crossing

Handling: Gangsterbossen Johnny Caspar har ett problem. Problemet heter Bernie och kan inte elimineras eftersom stadens politiske pamp är kär i hans syster.

År: 1990

Mario Todisco
Olek Krupa
Michael Jeter
Lanny Flaherty

Det här är en av bröderna Coens tidigare filmer och redan här visar de prov på bra drama med svart subtil humor. Härliga karaktärer och snygg filmning bidrar till en mörk kuslig stämning. John Turturro är som alltid oerhört skicklig och bjuder med enkla medel på många skratt. Huvudkaraktärens motiv får jag dock aldrig riktigt grepp på och det är nog den vagheten som gör att betyget stannar på en trea.

Snygg pastich på gangsterfilmer. Denna rulle är ibland något invecklad, men ändå underhållande och välgjord. Turturro är skön.

MNA

mkt snygg. inget märkvärdigt i övrigt. modern version av gamla svartvita gangsterrullar (som också finns i mängder). Kräver dock full koncentration för att hänga med i alla svängar fram och tillbaks i storyn.

aud

hade blivit hur bra som helst, om de bara ökat på tempot. jag har inget emot långsamma filmer (lost in translation är min favvo), men det passar inte denna film.

snygg och detaljerad film som är för invecklad för sitt eget bästa, även lite för lång. dem kunde ju ha lagt in 1 touch av svart humor i denna iställe för allt inveckel.

Inte alls dålig, men inte heller så bra som många vill göra gällande. Tycker den var lite seg, men kanske gör man en omvärdering av den när man ser om den.