Storytelling

Handling: Vi möter Gary Scott, en attraktiv svart man på ett college i 1980-talets USA. Som professor och före detta Pulitzerpris-vinnare leder han en kurs för studenter med författardrömmar. Bitter över att hans karriär inte blivit bättre förför han sina kvinnliga studenter för att sedan förgöra dem i klassrummet.

Verkligheten utspelar sig på en high school i nutid. Vi möter vi Toby Oxman; en man med många drömmar och karriärer – alla ofullbordade. Efter att ha bläddrat igenom sin årsbok från high school och ringt upp en före detta klasskamrat i hopp om en date bestämmer han sig för att göra en dokumentärfilm om livet i high school..

År: 2001
Mike Schank
Xander Berkeley
Mark Webber

Khori

Den här filmen får en svag fyra av mig. Den är mycket otydlig i många aspekter och det mesta ligger under ytan vilket gör att man kan fundera länge på filmen efteråt. Jag tyckte första delen var betydligt intressantare än den andra och det är därför synd att den är kortare, men andra delen hade också den starkare partier, tex när den yngsta sonen i en överklassfamilj pratar med sitt hembiträde om hennes barnbarn som precis blivit avrättad. Det är stora skillnader på hur livet är i olika samhällsklasser och det visas tydligt i Storytelling.

En sak kan jag konstatera ganska enkelt efter sett två filmer av Solodnz, han är en minst sagt säregen och unik filmskapare med en känsla för att klampa långt över moraliska trösklar hos folk men ändå göra det hela med finess och tanke. Många filmskapare och filmer som går åt samma håll brukar ofta misslyckas grovt och resultera i något menlöst kvasi-provocerande. Det absurda och märkliga i filmen fungerar med andra ord väldigt bra och bitvis blir det fruktansvärt roligt. Men även om det är roligt så sitter man där och skäms för att man finner det hela roligt, och djupt nere i det undermedvetna så klingar en dov doft av oro. En oro man inte kan lokalisera ursprung eller tydligheten hos, utan mer en generell oro över någon slags helhetsbild som filmen lyckas förmedla. Och det om något ser jag som en stark bedrift. Absolut värd sin fyra.

en verklighetsöversikt kan man väl säga. Den visar sanning och hur livet är

Khori

Rymdis

Jätterolig satir över mediahets, kultursnobberi, den amerikanska drömmen och mycket, mycket annat.

Sovjetunionen

den har sina poänger. Roligt att Belle & Sebastian har gjort en del av musiken.