Capricorn One

3,6

Handling: En Marsresa fejkas av NASA, och en reporter kommer sanningen på spåren.

År: 1978
Denise Nicholas
Robert Walden
James Sikking
Alan Fudge

Capricorn One är en mycket välspelad och uppseendeväckande thriller. Ploten är otroligt intressant och spännande, och skildringen är väldigt upprörande. Man får till en otroligt vacker, hoppfull och livsbejakande avrundning där jag bara inte kan sluta flina. Mycket storslagen historia med lysande scenografi, maffigt soundtrack och makalösa skådespelare. Tyvärr blir det ändå inte mer än en fyra för den här filmen. Jag måste ändå säga att Robert Caulfield pusslar ihop det hela lite väl enkelt, vilket på sätt och vis tar andan ur historien. Lägg till vissa karaktärer som känns överarbetade på gränsen till parodiska, vilket sänker helhetsintrycket. Detta är ju en dramatisk thriller med högsta allvar - den sortens humor passar inte in här. Likväl är detta en av 70-talets bästa filmer och förtjänar en solklar fyra.
"Oh, the marvels of American science. Here we are millions of miles from earth, and we can still send out for pizza."

magnus_65

En riktigt bra och tät thriller. En av dom bästa thrillers jag sett.

Filmen hade flera höjdpunkter, till exempel helikopterjakten. Intrigen var även intressant och spännande. Telly Savalas var cool som butter pilot.

CinemaniaC

Oerhört engagerande thriller som verkar växa lite för varje gång jag ser den. Bra skådespelare och tät regi av Hyams, men allra bäst är dock Jerry Goldsmiths musik - detta är en leksam uppvisning i hur allra bäst han faktiskt var på att skapa spänningsmusik, samt de actionladdade momenten är rysande njutbara.

Spännande och intressant story om hur NASA fejkar en rymdfärd. Astronauterna blir snart ett jagat villebråd när det går upp för dem att de måste elimineras.