Dark Star

Handling: På ett rymdskepp långt ute i universum lever sedan tjugo år tillbaka Doolittle, Pinback, Boiler och Talby. Deras uppdrag är att utplåna instabila planeter som kan vara hinder för kolonisation på närliggande planeter. Men de får en god dos äventyr när en förrymd rymdvarelse och en känslosam bomb ställer till problem.

År: 1974
Regissör: John Carpenter
Originaltitel: Dark Star
Ingår i tema: Utomjordingar

Brian Narelle
Cal Kuniholm
Dre Pahich
Dan O'Bannon

Budget är inte allt, vilket tydliggörs i denna film. Den innehåller ju nämligen en hel del humor och självdistans och så några spännande scener. Hedern i behåll med andra ord. Gillade speciellt hiss scenen, underhållande, småspännande och ganska realistisk med små medel. Sen har man på toppen av allt försökt fördjupa sig lite i hur psykena påverkas efter 20 år av klaustrofobiskt leverne tillsammans med ett gäng tragiska karaktärer och det är väl egentligen den bästa aspekten med filmen.
Minus dock för den fåniga utomjordingen samt det flummiga slutet.

Rena rama skiten! Precis allting är av usel kvalité.
Helt klart Carpenters sämsta rulle!

KarinLovisa

Vi skulle ha skräckfilmskväll för cirka 6 år sedan. Jag minns fortfarande hur jag skrattade.

Xenomorph

En mycket rolig film med en utomjording som är gjord av en badboll. Väldigt B, men otroligt underhållande. Klar fyra och min favorit av Carpenters filmer.

Rymdis

Ett antal mer eller mindre taffliga astronauter åker runt i rymden och spränger instabila planeter för att rymden ska bli säkrare inför en framtida kolonisering. När filmen börjar är de trötta på rymden, skeppet och varandra. En av de bästa science fiction-filmer jag någonsin sett. Den ger en aning om vilka mästerverk som hade kunnat skapas inom genren om inte Star Wars hade kommit och satt fokus på effekter istället för manus. Samtidigt som filmen är sanslöst rolig finns det ett allvar i den. Dessutom förmedlar den verkligen känslan av rymdens oändlighet och hur denna på gott och ont kan påverka oss människor. Effekterna är på b-filmsnivå, vilket kan upplevas som irriterande eller charmigt. Annars är filmen i princip perfekt. "2001 - ett rymdäventyr" på gatsoparnivå. Ett måste för alla sf-älskare!

Är egentligen värd en 1:a (underkänd), men den får en tvåa bara för humorns skull. John Carpenters första långfilm är i princip en C-film. Allt är taffligt och amatörmässigt gjort men den har en viss charm och är gjord med glimten i ögat.