Dimman

2,5

Handling: Den lilla staden Antonio Bay ska till att fira 100-års jubileum. Mr. Machen, en erfaren gammal sjöman, berättar spökhistorier för en grupp barn. Bland andra legenden om Elisabeth Dane, ett skepp som förolyckades för 100 år sedan, just mot de klippor barnen sitter på. Då klockan slår midnatt börjar kusliga fenomen hemsöka staden, när en tät dimma rullar in över bukten. Dimman som tycks komma från ingenstans utstrålar ett spöklikt sken och omringar en liten trålare med onyktra sjömän ombord. Dessa tycker sig skönja konturerna av ett sargat segelfartyg innan de blir brutalt mördade av skugglika figurer med krokar och svärd...

År: 1980
George 'Buck' Flower
Regina Waldon
Jim Haynie

Therold

Lite underskattad rulle. Carpenter har ju en talang för sådana här saker, alltid en bra kombination av det rent visuella och det rent stämningsmässiga. Dimman är en okey skräckfaktor även om det i det här fallet mest blir ett konstaterande än ett "åh, vad kommer att hända nu då?!". Rädd blir jag ju inte för filmer - varför skall man egentligen bli det? Film är underhållning i alla lägen. Jag tycker The Fog fungerar rätt väl som underhållning för stunden.

Det här var en riktigt dålig och tråkig film. Jag gillade stämningen i början med gubben och hans spökhistoria och den alldagliga stämningen efteråt. Det fick en att fundera på spökhistorian. Blev riktigt lyckat och realitiskt. Men sen fortsatte dom samma alldagliga stämning rakt genom hela filmen. Lite skräck då och då med dimman. Men det var i stort sett en dramafilm och ingen skräckfilm. Den här filmen var inte ett dugg läskig och själva iden är urfånig! Kunde dom inte gjort själva dimman lite farligare som att den bar på ett virus som slet kroppen in och ut så blodet stänkte. Det hade varit ruskigt...

Problemet med den här filmen är att den inte ger tittaren tid att lära känna karaktärerna och infinna sig i spänningen. Alltsammans går väldigt fort. Ondskan blir på tok för konkret - mystiken är som bortblåst. Resultatet blev att filmen inte engagerade mig det minsta.

Therold

Jag tycker att denna film var bra. Den var spännande ibland men den får endast en medel trea av mig.

Helt okej rysare som hade några läskiga scener.
Det var kul att se Jamie Lee Curtis och Janet Leigh i samma film. Leigh är nämligen Curtis morsa.

Mattias15

Filmen är helt okej för att vara en film, men inte för att vara skräck. Jag tror jag skrämdes två gånger under filmen. Det som gör filmen bra är den Mystiska musiken ihop med dem mystiska och vackra bilderna. Själva handlingen är perfekt för en skräckfilm, att några döda ska vakna till liv för att hämnas sitt sitt öde. Det som är negativt med filmen är att allt är för förutsägbart, särskilt slutet som inte alls blir så spännande. Skådespeleriet är precis som man väntar sig inte dåligt eller bra. Tycker att effekterna är ganska bra, javisst ser inte dimman äkta ut men känslan är den rätta i den här filmen,och därför får den här filmen en trea av mig.

Dan13

kanske var skrämmande då men det var bara musiken som gjorde det lite kusligt. men annars..sugig film.

Mackie

Inte så värst läskig. Den har dock några stämningsfulla smått otäcka stunder, och det mycket tack vare den kusliga musiken.

Fog, The (2005)