Beck - Sista vittnet

Handling: Sextonde Beck-filmen.

Två kvinnolik hittas. Ingen av de mördade kan identifieras och allt tyder på att det är samma psykopatiske gärningsman som härjar. All personal kopplas in, men innan utredningen hunnit komma igång på allvar hittas ytterligare ett kvinnolik. En detalj leder till ett märkligt avslöjande: Samtliga offer är prostituerade från Lettland och hiv-smittade... Internationell handel med prostituerade och äregiriga forskare i den multinationella läkemedelsindustrin utgör bakgrunden i Sista vittnet, en skoningslös och vardagsrealistisk film. En hårt pressad Martin Beck (PETER HABER) kämpar själv med hjärtproblem när han ställs inför de kostnader som skrupelfria hallickar och läkemedelsindustrins affärsmän låter andra betala i sin jakt på profit. Men det finns inte tillräckligt med tid för att följa läkarnas råd om vila.

År: 2002

Jarmo Mäkinen
Sofia Helin
Marie Richardson

Kristoffer

En spännande Beck-film där varje detalj vävs in i handlingen. Martin Beck har hjärtproblem samtidigt som en mordutredning pågår.
Overkligt polisarbete, men duktiga skådespelarinsatser. Regissören Harald Hamrell lyckas bra!

tessan81

I den här filmen får vi se Gunvald i fejk-mustasch och glasögon mest hela tiden, då han infiltrerar skurkarna. Det är både spännande och underhållande. Lite vemodigare och mörkare ton i filmen eftersom Beck är sjuk samt blir personligt involverad i fallet. Stark 3:a.

manne747

Helt okej beckfilm. Lite speciell med ett tema som nästan får räknas som konspirationsteoretiskt. Känns ändå realistiskt.

heroin

Ganska spännande, och jag gillar Gunvalds roll som "hallick" i filmen, MEN tyvärr förstör kvinnan som Beck vill ligga med (minns inte hennes namn) filmen med sin jobbiga närvaro och de lettiska eskorterna som verkar vara för dumma för sitt eget bästa mycket av filmen.

Filmen är oförutsägbar och rätt spännande, man tycker lite synd om Beck som både blir hjärtsjuk och blåst.
Mycket intressant bakomliggande handling med medicinerna och det.
Detta är Alice levanders sista film i Beck-serien, efter denna försvinner hon likt de flesta andra karaktärer mystiskt upp i rök. Därmed får man heller aldrig se fortsättningen/avslutet? På hennes och gunvalds spirande romans.

Helt okej Beck film,
bra spel samt handling.
Inte en utav dom bättre
men klart sevärd.

En av de bättre av Beck-filmerna :)

Funkar mestadels utmärkt. Berörande och olidligt spännande.

e_mange

Ja en bckfilm, kunde vart bättre, men de är bra med tanke på hur snabbt de är gjorda.

anddav507

I like, den är fruktansvärt bra, och väldigt spännande, framför allt mot slutet.

Venschla

Feta bra söndagsfilm, dom borde köra Beck varje söndag hela året!
(Gunvald är helhäftig!)