BMX Bandits

1,5

Handling: Två BMX-experter och en vän till dem hoptrasslas med några bankrånare efter att de har upptäckt en kartong med walkie-talkies.

År: 1983
Guy Norris
Chris Hession
Norman Hodges
Tracy Wallace

En stabil 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Vad man minns, vilka minnen! Coolast var ju BMX-turen ner i värsta rutschkanan med tak som svängde hit och dit.
Detta är alltså ett starkt nostalgi-influerat betyg. Och den har som vanligt högre betyg på IMDb än här på FP, 5.3/10.

BMX Bandits är en stereotyp barn- och familjefilm med en ganska långsökt intrig och helt okej skådespelare. Nicole Kidman är som vanligt en pärla och de båda skurkarna är otroligt charmiga och skrämmande inkompetenta. Roligt soundtrack - tyvärr lite för käckt. Att man sedan väljer att klämma in en gnutta romantik känns bara dumt, då det för det första är obefogat och för det andra bara berörs i en enda scen. Filmen känns ganska enkelspårig då den hämtar 90 procent av sin humor från galna cykelkonster, flygande mat, saker som välter, folkmassor och skurkar som ramlar och slår sig. Jag bara älskar det faktum att en av skurkarna inte kan öppna bildörren utan måste klättra genom fönstret varenda gång han ska in eller ut ur bilen. Min absoluta favoritscen är utan tvekan scenen då Judy berättar för skurkarna om en rysare hon har sett, och en av dem ifrågasätter vad för sorts föräldrar hon har som låter henne titta på sådant. Charmig och smått underhållande bagatell med skön attityd. Stabil tvåa.
"Maybe they just wanted to scare us, you know? Just a couple of normal, everyday weirdos."

stankovic

Barnrulle om ett gäng kompisar som har ett BMX Gäng.

Endast intressant som kuriositet eftersom Nicole Kidman var med. Annars tramsigt och oerhört korkat.