Magdalenasystrarna

3,7

Handling: Magdalene Asylums på Irland drevs av Sisters of Mercy på uppdrag av katolska kyrkan. Unga flickor skickades till Magdalenahemmen av familjer eller barnhem, och väl där hamnade de så gott som i fångenskap och fick slita hårt på tvätterier och utsattes för att bli befriade från sina synder. Det kunde till exempel vara en synd att ha en ogift mor, eller att vara för söt eller för ful, för intelligent eller att ha blivit utsatt för våldtäkt och berättat om det. För att befrias från synderna tvingades flickorna arbeta 364 dagar om året, utan betalning och som tack fick de svälta, de blev slagna, förödmjukade och om de blev gravida togs deras barn ifrån dem. Deras straff var livstidslångt. Tusentals kvinnor levde och dog hos Magdalenasystrarna. Det sista Magdalenahemmet stängde 1996, för bara sex år sedan.

År: 2002
Rebecca Walsh
Eamonn Owens
Chris Simpson
Sean Colgan

En mycket stark, hemsk, intressant och gripande film! En stark fyra!

Stark film, otroligt att den är verklighetsbaserad. Att sånt här verkligen får hända det är helt ofattbart. Men en stark fyra får den

Fångade aldrig mitt intresse riktigt. Det hände inte så mycket och den var allmänt seg. Slutet var bäst.

LuckyTwice

fantastisk film som fick mig att tänka om, ett måste i see väg. UNDERBAR!

Savannah

Sevärd film som kanske inte passar dem som vill ha en odelat positiv bild av nunnor och klosteranställda. Bra skådespelarinsatser överlag och ett plus i kanten för en film som inte tillhör mainstreamgenren.

En mycket stark, hemsk, intressant och gripande film! En stark fyra!

Zitrona

Vacker film som jag tycker att alla killar ska se för att få en uppfattning om hur svårt kvinnor har haft det!
Tjejer idag har vi det lättare men- GIRLPOWER!

jessika

Jag tycker att filmen var bra men lite enformig, ingen film jag skulle välja att se med kompisarna en lördagkväll direkt. Men den är sevärd tycker jag.