Dödspolarna

Handling: I New Yorks "Lilla Italien" är det som bäddat för en kriminell karriär. Charlie vill å ena sidan vara en respekterad gangster liksom sin farbror, men å den andra sidan vill Charlie gärna leva ett normalt och laglydigt liv tillsammans med sin flickvän Teresa, Johnny Boys kusin. Nu jobbar Charlie som indrivare hos sin farbror, ett jobb som han gör väldigt bra! Saken blir inte lättare av att hans flickvän inte bryr sig om vilket yrke han har. Vilket har lett till att hans farbror i gengäld inte bryr sig om Charlies flickvän... Charlie blir mer och mer involverad i den helgalne Johnny Boy, som konstant råkar ut för trubbel. Charlie har tagit på sig uppgiften att se till att hålla honom utanför bråk, en omöjlig uppgift som kommer att få oanade konsekvenser...

År: 1973
Regissör: Martin Scorsese
Originaltitel: Mean Streets
Alternativ titel:Malas calles (Spanien)
Alternativ titel:Hexenkessel (Tyskland)
Längd: 01:50, 01:52, 01:47 (Spanien)
Ingår i tema: Maffia/Gangsters

David Carradine
Robert Carradine
Lois Walden
Harry Northup

Både Scorseses och DeNiros genombrottsfilm är helt galant med tanke på dess budget. Visst ser man att Scorseses regi och stil ännu inte var helt fulländad men det är fortfaranade en bra berättad story med djupa undertexter. En rolig detalj är att Scorsese själv står för berättar rösten, den tillhör ju Kietels karaktär (tydligen skall filmen vara löst baserad på Scorseses uppväxt). Absolut värd sin fyra.

DropDead

DeNiro är så bra att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

En tidig Scoesesefilm. Han fick lite tips ifrån sin vän, regissören John Cassavetes, att han borde försöka sätta en lite mera personlig prägel på filmen. Dödspolarna är ett bra drama om våld och vänskap mellan två individer, en skötsan kille (Keitel), och en slarver (De Niro). Filmen hade flera vassa repliker och skådespelariet var på topp.

Tidig Scorsese som uppvisar en del brister i sin regi. Annars helt ok med tanke på den tighta budgeten. Lite väl långsam och utdragen. De Niro & Keitel är två riktigt bra skådisar vilket man även ser här tidigt i deras karriärer. Svag 3:a

Xenomorph

Tuff gangsterfilm av Scorsese, långt före Maffiabröder och Casino men i samma stil. Storyn i Mean Streets är dock mer kompakt och utspelar sig bara under en kort men intensiv tidsperiod.

Om man gillar Casino och Maffiabröder kommer man även gilla den här. Budgeten till den här var dock mycket mindre.

Big Lebowski

En klar besvikelse... En film med både De Niro & Harvey Keitel borde vara ett mindre mästerverk men det är ett dåligt manus, riktigt uselt ljussatt & konstigt slut. Men Harvey Keitel räddar filmen & musiken gör att filmen klarar en stark 2:a