Ichi the Killer

Handling: Ichi är ett Frankenstein-likt monster som slits mellan en förvirrad oskuld och sexuellt våld. Yakuza-bossen Anjo försvinner och jakten på honom leds av Kakihara, en blonderad och piercad skämtare med ett gapande ärr som förlänger munnen.

År: 2001
Hiroyuki Tanaka
Moro Morooka
Houka Kinoshita

junkninjan

Ichi är äcklig på fler sätt än ett.
Det är ingen film utan det är fanimej ett mandomsprov att lida igenom 129minuter med kisande genom fingrarna. Jag tror faktiskt inte att jag sett en äckligare film innan. Det är en extremt våldspornografisk historia med inslag av tortyr, misshandel och brutalitet. Det är givetvis den huvudsakliga anledningen till att Ichi blivit så omskriven sedan releasen 2001.
Den andra anledningen till haussen är att den har en helt unik uppsättning gravt störda individer. Ta Ichi själv som är en autistisk, pervers ung man som är ett geni på kampsport och som manipuleras av sin far till att agera hitman. Eller den sadomasochistiska antagonisten som gör entré i filmen medans han blåser ut cigarettrök genom stora öppna kirurgiska snitt i ansiktet.

Ichi är blodig, slafsig, och fylld av morbida detaljer. Mänskligt lidande verkar ha varit det ultimata fokuset i filmen och på den punkten kammar den hem tungt med poäng.
Man somnar definitivt inte i denna dubbelsäng till film med nötfärs mellan satinlakanen..
Det finns inslag av komedi i det absurda övervåldet och det finns en del rätt schysst koreografi som halkar runt bland tarmar och organ på blodiga cementgolv.
Se inte Ichi utan att vara medveten om vad du ger dig inpå.
Ifall man hade gjort en svensk version av Ichi så hade garanterat Johannes Brost haft en roll i den uppsättningen.
Den får 2 ninjas av mig med motivationen att karaktärerna är så färgstarka att dom överröstar våldet (stundtals)

Absolut inget för mig! Stundtals vidrigt dålig. Fick inget ut av den över huvud taget.

junkninjan

Ichi är äcklig på fler sätt än ett.

Se inte Ichi utan att vara medveten om vad du ger dig inpå.

Inte direkt den trevligaste filmen jag sett. Äcklig, plågsam, sjuk men fortfarande en bra film med en underhållande historia. Hantverket i sig är inte heller det bästa, några experimentella inslag som är intressanta och ett par tagningar som verkligen var snygga men som sagt annars ganska mediokert. Värd en trea iallafall, vill du se Miike så är Ichi the Killer ett bra alternativ.

En -2 som film, men en 2+ i sin egen genre.

Taglines: Ai wa, kanari itai. (Love really hurts.) / Hisashiburini zetsubou shitéyo. majide. (It's been a while since I wanted to despair. Really.)

En film baserad på en tecknad manga-serie (!).
En absurd och blodig och riktigt sjukt konstig film. Annorlunda med andra ord. Detta är inget för känsliga tittare, och visst är det till viss del underhållningsvåld, men jag undrar varför åtminstone en liten del av en själv njuter av det. Kanske för att det är så ovanlig film detta?
Halvsnyggt fotot då och då. Helt ok CGI-effekter.
Rollerna är så "sjuka" karaktärer att ingen riktigt gör sin insats mycket bra, nej, men Asano som Kakihara är ju ganska cool både till mask och beteende.
Nej, denna film ser jag inte om. Vill inte. Det räcker med en gång. Filmen är två timmar och den kunde ha kortats ner ca 20-30 minuter. Kul att ha sett dock, för detta är intressant! Man undrar ju bara vad regissören vill förmedla med filmen. Känns som en sensmorallös sådan. Noop, denna hamnar ej i DVD-samlingen, alltså, för det är en mindre bra film! Delvis för att filmen är något rörig. Betyget på IMDb (7.2/10 20080610) måste enkom bero på filmens kultstatus.

Trivia: For the sequence in which his character is suspended from hooks and tortured, actor Susumu Terajima required twelve hours of makeup and other preparation, and then spent twelve more hours shooting the scene. / The name Ichi means "one", which is why he wears a yellow number 1 on his costume. / As a publicity gimmick, barf bags were handed out at the Toronto International Film Festival (TIFF) to those attending the midnight screening of this film.

Jag ger Ichi the killer en stark tvåa, den är ovanligt sjuk, rolig och skum. Det är rörigt, overkligt och bisarrt. Det är helt enkelt en väldigt sjuk film, fast den är inte så våldsam som folk säger, det mesta styrs av datoreffekter (halvsnygga) och ger ingen större effekt på aptiten. Detta är intressant och originellt, tyvärr inte så himla bra.

Xenomorph

Usla datoreffekter? Då är ju sagan om ringen ett bra mycket bättre exempel på usla effekter. I den här filmen är bara vissa av effekterna datoreffekter och det stör inget för filmen försöker knappast skildra någon realistiskt.

Jag ger filmen en stark trea som kan förvandlas till en fyra vid en omtitt eller längre analyserande. Jag tycker inte den når upp i samma klass som Miikes bästa filmer men den är fortfarande mycket sevärd, speciellt för våldsfanatiker.

PickaDoll

Jamen den här filmen är far out there.. fast jag tycker inte den är dålig. Men om det inte varit för de uuuuusla dataeffekterna så hade den varit mycket bättre. Kakihara (han på bilden) är den som håller uppe filmen ovan ytan och han gör det jättebra, cool kille med häftiga egenheter :)

Verkligen inte en film för alla, baserad på en mangaserie så var beredd på riktigt sjuka saker!