Bleka dödens minut

Handling: Farfar sätter sig ner och berättar en saga för sitt barnbarn. Det är en klassisk saga som innehåller allt - en vacker prinsessa som fått reda på att hennes älskade har dödats, en prins som hon inte vill gifta sig med, en ond kung, fäktning, kidnappning - och så kärlek förstås.

År: 1987

Carol Kane
Billy Crystal
Anne Dyson
Margery Mason

Filmen flirtar med både de ena och det andra och ironiserar en hel del. Resultatet av det (för mig) blev att inlevelse i berättelsen förstördes en hel del. Kostymen och rekvesitan bidrar även den till att illusionen förstörs en del, dvs att det inte höll klassen. Men okej, har man absolut inget bättre för sig så kanske filmen är värd sig en titt, godkänt.

Cammie

En romantisk äventyrssaga kryddad med självironi och osannolika vändningar.
"Bleka dödens minut" (om någon vet hur Censurbyrån kom på denna mastodonttittel, kan ni väl kontakta mig) hade på grund av sitt tema och allvarliga rolltolkningar väldigt lätt blivit en pretentiös film, om det inte varit för den självironi som skådespelarna bär på och som lättar upp. Tack vare det är filmen närmast en kultfilm och en av mina favoriter.

Cammie

En romantisk äventyrssaga kryddad med självironi och osannolika vändningar.

Vilken härlig film! Man blir alldeles glad av att se den. Bättre än jag väntat mig. Den var riktigt spännande hela tiden, intressant och gripande. Strålande skådespelarinsatser! Rekommenderas!

Half Dwarf

"Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die."

Specialeffekterna må ha daterats en aning, men vem bryr sig om det. Det här är en film som är värd att se för dialogens skull om inget annat. Skönt dessutom med en fantasyfilm som inte tar sig själv på så stort allvar.

En 2+ som film, men en -3 i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Scaling the Cliffs of Insanity, Battling Rodents of Unusual Size, Facing torture in the Pit of Despair. - True love has never been a snap. / It's as real as the feelings you feel / Heroes. Giants. Villains. Wizards. True Love. - Not just your basic, average, everyday, ordinary, run-of-the-mill, ho-hum fairy tale. / She gets kidnapped. He gets killed. But it all ends up okay.

Kan inte riktigt förstå hur det kommer sig att denna ligger på plats 135 på IMDb Top 250 (20070506). Det är ingen höjdarfilm, men har ändå en viss charm. Amerikanske Leonard Maltin skrev att det bästa m filmen är fäktscenerna, vilket jag inte håller m om - replikerna är klart skönast.
Jätten har en skön roll (pratar han så där i normala fall också?), men jag gillar även den unga Cary Elwes, perfekt till filmens ironiska manus. Man förstår varför han senare fick roller i Robin Hood - Karlar i trikåer samt Hot Shots. Robin Wright Penn har aldrig varit vackrare än här.
Lite märklig blandning av fantasy, äventyr & ironisk komedi, vilket jag inte hade väntat mig! Också märklig svensk titel.
Hamnar kanske i filmsamlingen för en billig peng. Man kan utan problem se om detta. Och kanske vill man det också.

Trivia: -

Det här är en saga modell klassiskt värre med elaka kungar och fattiga bondpojkar som kämpar för kärleken. Har svårt att se någon tillstymmelse till originalitet utan puttinuttandet vet inga gränser. Som mest är den småcharmig, där nog André the Giant är bäst, men i övrigt når den inga högre höjder. Robin Wright Penn som sockrig prinsessa är i längden mest irriterande. Tror dock att den kan tilltala de yngre, så godkänt får den.

En hel skön film, rolig och lite små spänande. En film som jag garanterat kommer se fler gånger. En stark trea.