Sprickorna i muren

Handling: Solidariteten är på avskrivning i ett i alla avseenden åderlåtet samhälle. Bruksmiljöns ingrodda värderingar går i clinch med satsa-på-dig-själv-mentalitet när ett nytt Sverige bryter in i skarven mellan 60- och 70-tal. Lasse är en före detta lovande matematiker som i något slags livsreträtt åter hamnat i sin barndoms västmanländska brukssamhälle. Han har spikat dagen för sitt självmord när han förstår att hans elev, moppehuliganen Johnny, är ett mattesnille. Jimmy Karlsson har gjort en lågmält intensiv film av en av författaren Lars Gustafssons bästa romaner, "Yllet".

År: 2003
Adam Jonasson
Ismo Nurmilehto
Tomas Östling

movie

Gäsp, vilken seg och tråkig film...

En speciell film. Den är känslosam och gripande. Musiken passade till filmen. Sverrir Gudnason är lysande!

Manda_

Jag vet inte vad ja ska säga om den här filmen . Jag tycker både att den är så bra men samtidigt så hatar jag den bara för att.. ja ... Jag har alltid gillat Sverrir Gudnason men ja visste inte att det var så här mycket han betydde för mej ! Efter att ha sett filmen var ja helt .. . A Jag ska inte avslöja för mycket . Men ja grät, det gjorde jag . Det kändes så verkligt ! En stark fyra får den ! På gränsen till en femma ! Att den inte får en femma beror på ljudet .

The_Dude

”Om du är född på en arbetares nivå, får du vänja livet efter detta och leva så.” (Räserbajs – Klass Mot Klass) Men det behöver inta vara så, och det ska inta vara så för Johnny, som är ett mattematisktgeni. Lärarvikarien Lars får Johnny att inse att han kan gå på universitet men Johnny kan ju inte svika farsan, han ska ju ta över verkstan. Det här är en hyfsat bra svensk film om arbetarklass i ett brukssamhälle i Bergslagen. Mestadels bra skådespeleri från de tre huvudrollsinnehavarna, men ibland blir det för mycket teaterstuk på dialogen och den känns inte naturlig. Jag känner mig kluven om det här är bra eller dåligt, man jag gör ett undantag och friar i stället för att fälla. Jag tycker ändå den är sevärd…

Savannah

Filmen vill vara någon slags svensk version av "Good Will Hunting", men är bara skräp. Dystert svenskt 70-tal med torftig scenografi och kasst manus. Skulle ha varit intressant att veta syftet med filmen, som förövrigt är baserad på en bok.