8 kvinnor

Handling: En mördad man. Åtta kvinnor - en utfrusen syster, ett hembiträde, en kokerska, en f d fru, hennes syster och mor, samt två döttrar - tillbringar en vintrig helg i mannens herrgård långt borta från närmaste samhälle. I varandras sällskap söker de sanningen om vem av de åtta som kan legat bakom mordet. På vägen till denna sanning träder mycket oväntade och sedan länge förskjutna känslor fram. Hela helgen förvandlas framför våra ögon till ett komiskt musikaliskt fyrverkeri.

År: 2002
Catherine Deneuve
Isabelle Huppert
Emmanuelle Béart

tennisemme

Toppenbra film. Eftersom man inte är så van vid andra språk än engelska och svenska i filmer tar det ett tag att vänja sig. Men sen rullar det på fint. Rolig och händelserik story. Orginellt slut. Sången i filmen gör den bara ännu bättre.

Cammie

Intressant hur man kan göra en film med åtta kvinnliga skådespelare och ett rum. Skådespelarna, speciellt Isabelle Hupert, bygger upp hela filmen tillsammans med musiken som är ett oväntat, men lyckat inslag.

Mattias15

Filmen har en enkel men intressant story som får en indragen och intresserad nästan direkt. Sedan under resten av filmen försöker man komma på vem mördaren är samtidigt som fler hemligheter avslöjas. Tyckte själv att Musikal scenerna inte riktigt passade in, förrutom när det unga hembiträdet rockade loss. Manuset är välarbetat, och dialogerna samt skådespeleriet är liksom det filmen bygger på så det är givetvis väldigt bra. Sedan så vill jag inte kalla den här filmen en komedi som jag trodde det skulle vara, det är mer av en blandning av mysterium, Kriminal och drama. Miljöerna och kläderna är vackra och färgsprackande om man gillar sådant blir det ett plus.

Cammie

Sofia92

Musikaler är inte min idealunderhållning.. när sången som bonus är dubbad och fruktansvärt oskön, vet jag inte vad jag ska ta mig till.
Överspelet är hemskt, grundidén kan jag å andra sidan köpa billigt.

Charmig och ganska trevlig blanding av musikal och deckare. Fast mitt intresse var inte på topp hela tiden. Betyget blir en svag trea.

Johan

En av mycket få filmer som jag bara inte klarade av att se klart. Visst det kan ta ett tag att vänja sig vid franskan etc. men det är ingen ursäkt till att göra något så fruktansvärt dåligt. Storyn är något av det simplaste man kan tänka sig och skådespeleriet påminner om en skolkabaret i melanstadiet. Av någon anledning lyckas det dock aldrig bli så absurt att man skrattar åt elendet. Sångnumrena tänker jag inte ens kommentera.

Mattias15

tennisemme

martin88

Själva historien bakom musikalen är faktiskt bra, till och med riktigt bra, men jag har svårt för musikaltemat.