Godfrey ordnar allt

Handling: I depressionens USA blir en luffare anställd som butler hos en förmögen familj. Men utseendet är inte allt och snart visar det sig att luffaren är rikast av dem alla.

År: 1936
Regissör: Gregory La Cava
Originaltitel: My Man Godfrey
Längd: 01:34, 01:30 (2005 DVD-release)
William Powell
Jean Dixon
Mischa Auer
Robert Light
Pat Flaherty

Väldigt tramsig och flamsig. Svag tvåa.

En riktig klassiker på hela 11 officiella topplistor. Såg den på SVT Play våren 2019. Jag blev något besviken, hade förväntat mej ännu mer, men klart sevärd, intressant idé. Är intresserad av att se den nyare versionen från 1957. Nominerades till 6 Oscar.

Det här är en förvånansvärt uthärdbar romantisk komedi med tanke på tramseriet, men Gregory La Cava lyckas göra det med rätta glimten i ögat. Framför allt är det roligt att följa William Powells karaktär i den knasiga societetsfamiljen. Filmen följer annars den typiska mallen för de här knaskomedierna från 1930-talet och är med andra ord hopplöst förutsägbar. Blev nominerad till hela sex stycken Oscars och förlorade dem alla, vilket den tydligen är den enda filmen som har lyckats med.

Andree

En till storfilm från William Powells sida. Nominerad till sex Oscar men förlorade tyvär dessa, fick däremot ett stort erkännande och är idag än av den mest välkända och omtyckta filmen inom genren "Screwball-Comedy". Kanske var filmen mer intressant när den kom ut än vad den är idag, men budskapet med att taskiga levnadsförhållanden inte måste ha med kompetens att göra, känns lika aktuellt idag.
William Powell är som vanligt klippt och skuren som butlern som förändrar allas liv. Lika så är Carole Lombard, som den vilsne tjejen som fastnar direkt för Powells charm.
Väldigt fina miljöer och snygg regi av Gregory La Cava. Ett tips för er som köper filmen på dvd, kan jag rekomendera amerikanska utgåvan från "Key DVD". Den inkluderar även en verision i färg. Jag älskar det svart-vita fotot. Men just till inomhusmiljön i den här filmen passar den färgade verisionen in perfekt. Man kommer inte nämare 30-talet en såhär! Obs filmen får 4.5

Filmen är svartvit