Lock, Stock and Two Smoking Barrels

3,9

Handling: Fyra kompisar satsar allt de har och äger under under en skum, illegal spelkväll - och det blir upptakten till en serie vilda förvecklingar och absurda händelser.

År: 1998
Regissör: Guy Ritchie
Originaltitel: Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Ursprungsland: Storbritannien
Längd: 01:45, 02:06 (Directors Cut)
Ingår i tema: Maffia/Gangsters

P.H. Moriarty
Frank Harper
Steve Sweeney

oliver_kahn

Efter att ha sett en hel del kassa filmer på sistone var det befriande att sjunka ner i hemmabiosoffan och peta i Lock, Stock and Two Smoking Barrels i DVDn. Skönare rulle får man leta länge efter. Alla karaktärerna är riktiga fullträffar och den svarta humorn går inte att värja sig från. Trots att blodet sprutar och folk dör till höger och vänster känns våldet aldrig obekvämt. Det är underhållningsvåld helt enkelt. Hyr eller köp denna rulle pronto!

Det här är antagligen den bästa gangsterfilm som gjorts. Det som gör den så bra är komplexiteten. Genialiskt! Den är snyggt filmad och har skön musik med skådespelarinsatser som är odödliga. Efter tredje titten inser jag att det här är en så välgjord och genomtänkt film att man nästan inte kan fatta det. Dessutom hysteriskt rolig. Guy Ritchie är ett geni!

macthefinger

Briljant, megavåldet som screwballkomedi. Eller rättare: Dashiell Hammets Red Harvest omsatt i little Britain. Det roliga med de här snubbarna är att de är helt impulsstyrda, lyckas de med en pryl kan de inte hålla fokus en minut till. Men det kan Vinnie Jones och lill-Vinnie. Sting är väl inte förstahandsvalet som pappan, men annars .. en helkväll.

Antonlikemovies

En av mina absoluta favoriter!
Mycket Sevärd!

Äntligen har jag sett denna omtalade film och resultatet är splittrat. Ja, det är svart komedi så att det räcker och blir över och scenarion och twister som gör det hela rörigt men som i slutändan klarnar upp. Jobbig filmning och färg som stör och kanske inte den mest intressantaste av historia men tillslut binds ihop fint på slutet. Sämre än vad jag hade förväntat men okej i längden, lite grov i kanten men med den där härliga engelska kryddan som är oemotståndlig. Det får bli en stark trea.

Störtskön rulle med härliga karaktärer och grymt spel.

ilyrm

Älskar den här filmen - känslan är helt otrolig och storyn lika så. Rekommenderas varmt!

macthefinger

Sofia92

Intressant och VÄLDIGT välfilmat. Det speciella fotot övertygar mig skarpt när det gäller både de säregna vinklarna och motiven rent bildligt, som ger precis perfekt känsla av London East end. "Lock stock.." är smart. Så smart att man får vara med i tankarna riktigt när man ser den och ändå förstår man inte allt. Manuset är vitsigt och väl genomtänkt, ibland helt klockrent. Skådespelet är inget att klaga på det heller och musiken är ovanpå allt ruggit skön. Den här tåls att ses om ett par gånger, garanterat två-tre gånger innan man greppar allt smart som verkligen händer, för det är sjukt mycket.

En ointressant och tråkig film. Gav mig inget. Mycket överskattad! Se den inte!