U-Boat

Krig:

Krig:
2,4

Handling: Under Hitlers dramatiska ubåtskrig under andra världskriget, så råkar u-båten U.S.S Swordfish ut för en smittsam form av hjärnhinneinflammation. De hamnar i en eldstrid med en tysk u-båt och kommer undan svårt skadade, samtidigt som de snabbt får överge sin u-båt. De blir upplockade av den tyska u-båten U-boot 429.

Snabbt börjar även den tyska besättningen bli sjuka och dö. Kaptenen över den underbemannade tyska u-båten ser inget annat än att tillsammas, med de amerikanska besättningsmännen, försöka rädda sina egna liv!

Regissör: Tony Giglio

Dave Secor
Justin Thomson
Sven-Ole Thorsen
Roy Werner

En så pass karaktärsdriven film som denna behöver inte nödvändigtvis en startsträcka för att fånga tittarens intresse, men i In Enemy Hands (2004) dröjer det i själva verket en god stund innan jag som tittare blir engagerad. Om det beror på det trista skådespelet eller klichéerna som avlöser varandra i alltifrån snyftardialoger till överdrivet melodramatiska trudelutter låter jag vara osagt, men intresset är, åtminstone trettio minuter in i filmen, övervägande lågt.

När det väl börjar hända grejer trappas tempot upp mycket snabbt, och fastän det ibland är svårt att hänga med i svängarna så gillar jag det jag ser. Det är visserligen sant att det är tufft att kategorisera den här filmen, som inleds som en typisk krigsfilm, trevar åt thrillerhållet och avrundas som ett drama, men detta är trots allt ingen nackdel - helheten överträffar mina förväntningar och frigör sig från de klyschor som irriterade mig i början av filmen. Faktum är att det är med tanke på hur historien utvecklar sig, och den spända relationen mellan amerikanerna och tyskarna, som detta skiljer sig från mängden och gör ett bestående intryck som en något slarvig, men ack så fängslande, historia. Scenografin är inget vidare, och den där autentiska känslan lyser med sin frånvaro då jag enkelt skulle kunna förväxla dessa odisciplinerade amerikanska soldater med trotsiga tonåringar. Min trea vacklar här och var, men kvarstår.

Det här är en tämligen trovärdig film där tyskarna för en gångs skull snackar tyska och inte engelska. Filmen känns inte överdrivet vinklad med ett par undantag (till amerikanarnas fördel förstås). William H. Macy känns felplacerad i huvudrollen, vilket jag tyckte han gjorde i Fargo också. För övrigt tycker jag den är snyggt filmad och betyget får bli en stark tvåa.

infinite

Precis som jag har skrivit ovan.

Bra krigs-drama film.
Värd att ses...