M

Handling: En barnamördare gäckar invånarna i en stad och trots stora insatser från polis och allmänhet lyckas de inte fånga honom. De ”vanliga” kriminella störs av polisens ökade aktivitet och bestämmer sig för att själva fånga mördaren.

År: 1931

Gustaf Gründgens
Friedrich Gnaß
Fritz Odemar

Copyright BMG Video

Lorre tillåts inte briljera förrän mot slutet av filmen då han får spela ut för fullt. En bra film som dock skulle ha använt sig av Lorres karaktär i mycket större omfattning så att vi tittare skulle kunna få mer (negativa) känslor för honom. Fritz Lang har en del bra kameraåkningar och vinklar för sin tid. 3,5 i betyg.

glimmer twins

Kanske den bästa filmen någonsin. Fritz Lang fattade lång innan alla hur mycket ljud kan tillföra en film. Istället för att göra flådiga musikaler som hollywood ängnade sig åt så använder han ljudet mästerligt och lyckas verkligen bygga upp stämingen. Även klippningen är fantastisk och man får följa både polisens arbete och mördarens tillvaro, något som är standard idag i polis-thrillers men helt nytt för drgyga 70 år sedan.
Denna filmen var startskottet för noir-film, bla med den skickliga ljussättningen som är typisk för noir-film. Underbar film som absolut måste ses!

Trots att familjen gapade över det faktum att jag tänkte se en tysk thriller med 76 år på nacken tonade det inte ned mina förväntningar. M har en intressant kärna som tyvärr förlorar slagfärdighet på grund av den pratiga och händelselösa inledningen. Smått rörig klimax och filmen som helhet hade sina svackor då den praktiskt taget blev tråkig. Men den bättrade sig betydligt mot slutet då jag bokstavligen satt och gapade. Stark och tänkvärd avrundning som ställer en rad tunga frågor. När är det moraliskt acceptabelt att ta lagen i sina egna händer? Den sista scenen kändes märkligt abrupt, men jag tycker ändå att M har gjort sig förtjänt av en tvåa. Snygg och stämningsfull film.
"How am I supposed to put my hands up when I'm trying to hold onto the ladder?"

Tycker att detta var en spännande film och inte att den var för långrandig som många andra verkar tycka. Början går kanske lite långsamt, men den andra halvan av filmen rinner iväg fort.

Det enda jag inte gillade var slutet. Det var för hastigt, och man borde under filmens gång ha fått följa mördaren mer.

janne lindh

Ett gammalt klassiskt mästerverk som fortfarande håller. Peter Lorre är mycket bra. Att höra hur en Grieg-melodi visslas fastnar för livet i minnet.

En medel -3 som film, men en skinande klar 3 i sin egen genre (nej, har inte skrivit fel).

Tagline: -

Låg vid titten (20080127) på 45/250 plats på IMDb Top 250, vilket jag inte riktigt kan hålla med om känns rättvist. Har fått mängder av utmärkelser och omnämnanden genom åren (kolla Trivian här nedan).
M är ngt sämre, men bara ngt, än Langs Dr Mabuses Testamente. Lorre är som vanligt väldigt bra, men tycker de visade för lite av honom här - han fick mer plats i den andra nämnda filmen. I övrigt helt ok skådespel.
En del snygga kameraåkningar, både zoomningar och panoreringar, från sin tid. Intressant att få reda på att Lang var oerhört noggrann och temperamentsfull *.
Denna har för en mycket billig peng redan hamnat i DVD-samlingen och det känns som man kan se om M. Den är spännande och välgenomtänkt. Bitvis inte mycket dialog, utan det är det visuella som får ta plats i denna film-noir. För övrigt en häftig idé, som bygger på en verklig mördare **, detta att polisen står så maktlösa att den undre världen känner att de måste rycka in och hjälpa dem (främst för egetintresse dock, men ändå) - undrar om den delen har hänt i verkligheten också...?

Trivia: Peter Lorre was Jewish and fled Germany in fear of Nazi persecution shortly after the movie's release. Fritz Lang, who was half Jewish, fled two years later. / * Fritz Lang's cruelty to his actors was legendary here. Peter Lorre was thrown down the stairs into the cellar over a dozen times. / ** Based on an article Fritz Lang read about the serial killer Peter Kuerten from Duesseldorf. Details have been changed but some things resemble reality. / In Germany, the Nazis banned the movie in July 1934. / The extras playing the members of the criminal gang were real life delinquents: before the end of the turning 24 of them were put into jail. / Premiere voted this movie as one of "The 25 Most Dangerous Movies". / Chosen by the Association of German Cinémathèques as the most important German film of all times.

"How am I supposed to put my hands up when I'm trying to hold onto the ladder?"

Tråkig film man somnar ju.dålig gjord och allt!!

Äldre filmer käns som de aldrig riktigt kan stå upp mot nyare då de nyare med åren har kunnat finslipas, dock inte med hjälp av en massa efekter tack! Jag håller med NHL om att barnamördare-karaktären kunde ha fått mer utrymme.

Moraliskt dilemma i absolut snyggaste förpackning av mästaren Lang. Lorre spelar för övrigt helt enormt, ett riktigt mästerverk.

Filmen är svartvit