Picassos äventyr

Handling: Hasse & Tages tolkning av konstnären Pablo Picassos liv, och av hur världen såg ut under dennes levnad. Det är en skruvad resa där vi förrutom Picasso, också stöter på beundransvärda karikatyrer av bl.a. Winston Churchill och Adolf Hitler.

År: 1978
Regissör: Tage Danielsson
Originaltitel: Picassos äventyr
Alternativ titel:The Adventures of Picasso
Längd: 01:28 (Klippt USA-version), 01:49 (Sverige)
Ingår i tema: Guldbaggen - Bästa film

Magnus Härenstam
Sune Mangs
Jarl Borssén
Stellan Sundahl

En 2 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Alldeles för ojämn i humorn. 2 roliga moment och dessa är riktigt roliga också: Hasse själv som Pablos pappa där han blivit hög chef inom Gestapo och letar motståndsfolk i sin sons rum men inte låtsas hitta dem (garderoben bäst) samt Pablos hjälp till tyskarna; en mästerlig kamouflageuniform!

Nä den här gillade jag inte så mycket, knappt godkänt.

Sofia92

Haha, inte hade man väntat sig detta på en bildlektion i skolan! En helskruvad film som i det fulla hela bara är en ren parodi.

Riktigt bra skådespel! Birgitta Andersson är väldigt rolig som Ingrid Svensson Guggenheim, *pling pling*! Gösta Ekman är också bra som vanligt. Det finns inget som egentligen är dåligt, manuset är väldigt roligt, skådespelet är bra från samtliga och fotot går inte att klaga på. Men kanske blir man helt enkelt lite för mätt på all parodi mot slutet.
Handlingen kan vara rörig men det är hysteriskt roligt hela vägen!
Otroligt innehållsrikt och man hittar roliga detaljer overallt i filmen.
Absolut sevärd, men mest för underhållningens skull, man lär sig inte mycket fakta om picasso.

Shellix

En skitkul film, skruvad och obegriplig ibland. Blir nästan aldrig tråkig, med massor av parodier och förvrängningar. Helt enkelt en fantastiskt bisarr film. Bästa bitarna är när Picasso blir förföljd av en plingande och hoande Birgitta Andersson, och när han gömmer folk i sin lägenhet under kriget.

_Sara_

Jag både tycker om och inte tycker om den här filmen. Det är svårt att förklara varför. Men den har flera roliga stunder, ex. när de talar spanska och gör dramatiska gester så man ändå förstår precis vad de menar, och när Picassos pappa räknar upp spanska städer och mitt i alltihop säger han "Tomelilla" med spanskt uttal. Det var ju lite busigt av Hasse&Tage att smyga in "sin" ort i Picassos historia ;)

Polare

Här är ännu en Hasse & tage film som är mycket bra tycker jag, Om Picassos liv, från född till död. Älskar den här filmen, man upptäcker jämt något nytt med den. Väldigt speciell, som är svårt att göra, så bissara filmer inte floppar. Den är mycket bra

Hehehe..En favorit som barn.. :) Gösta Ekman är bara för kul!! :D