Ett hål i mitt hjärta

1,8

Handling: En ung kvinna och två män spelar in en porrfilm i en lägenhet. Lägenheten tillhör regissören och där bor också hans tonårsson, som mest håller sig på sitt rum. Alla fyra är på sitt sätt trasiga människor som söker mening i livet.

Regissör: Lukas Moodysson
Originaltitel: Ett hål i mitt hjärta
Alternativ titel:A Hole In My Heart (Internationell titel)
Thorsten Flinck
Sanna Bråding
Björn Almroth
Goran Marianovic

Copyright Memfis Film

Vet faktiskt inte riktigt hur jag bäst kan beskriva mina känslor för den här filmen. Enstaka scener både chockerar och äcklar och det är inte alltid jag har så full förståelse för allt som Moodysson visar för oss tittare. Samtidigt gör Flinck och C:o mycket bra ifrån sig och lämnar ut sig på ett sätt som vi inte är vana vid att se. Och som helhet tycker jag den framhäver en äkthetskänsla av hopplöshet, utanförskap och sorg.

Moodyssons svåraste film att ta till sig, men precis som en annan film jag recenserade nyss så är det pinsamt att filmen har hamnat på Filmpunktens sämsta-lista. Skådespelarinsatserna i sig gör att filmen är värd minst en tvåa. Själv tar jag ett steg till.

Winston

höga ambitioner, men med oärligt syfte. neorealism när det är som mest kontemporärt, enkelt och missvisande dåligt.

de som vill se bra autentisk missär, kolla in Larry Parks filmer, Bully och Ken Park.

vidrig film jag kunde inte se mer efter en halv timme

heden the HUMANIZER

Moodysson ville göra en film som ingen skulle tycka om, och med det i åtanke gjorde han en jävligt bra film...

ClaireR

Jag tycker verkligen om idén om att visa porrindustrins baksida, men den här filmen är seriöst en av de sämsta jag sett!
Det känns bara som att de inte har tillräkligt med fakta för att visa vad som verkligen är vidrigt med porr, utan de drar in en massa andra helt oväsentliga och vidriga saker. Genom hela filmen mådde jag bara illa, men bara pga typ inälvorna som visades hela tiden! Filmen var heller inte uppbyggt på ett bra sätt utan den bara gick på och på! Jag rekomenderar verkligen inte den här filmen, den var verkligen otroligt dåligt gjord!

En godkänd tragisk film med sorgliga och tragiska karaktärer. Hög äckelfaktor. Störande med ljudet som sänkts och höjs hela tiden.

En 2+ som film, men en -3 i sin egen genre.

Tagline: -

En onekligen intressant film som både tåls och inte tåls att se om flera gånger (ni förstår då ni sett filmen). Att se filmen fler gånger bör man nog dock göra för att upptäcka detaljer som Moodysson avsett. Men generellt är detta definitivt ingen film jag vill se om, så den hamnar alltså INTE i DVD-samlingen. Den är på ett sätt vidrig, störande och väldigt jobbig att se på, självklart medvetet av Moodysson, men VAD vill mannen säga eg.? Filmen väcker mer frågor än ger svar. Drivkraften bakom själva huvudakten, dvs porrfilmsinspelandet, får man aldrig veta - och det saknar jag. Moral, reality-TV och vänskap utforskas. Alla karaktärer har ju uppenbarligen ett hål i sitt hjärta, men på olika sätt. Rätt bra musik (snuttar) då det spelas, t ex. Double N m "The Ride" - och man undrar ju då just den spelas, som även fanns med i Moodyssons "Lilja 4-ever", vilken symbolik han tänker sej med återkommande detaljer som denna. En annan återkommande detalj är ett kort klipp från en motorväg och en viadukt över densamma (som i både Lilja 4-ever & Fucking Åmål). En hemsk, men samtidigt annorlunda och nyskapande film - det är ju första gången i Sverige nån vågat filma så naket och så nära på samma gång på detta sätt. Förtjänar säkert något mer i betyg, men eftersom jag förmodligen förstår filmen mindre än vad kanske regissören tänkt, gillar jag personligen filmen mindre.

Trivia: The cast and crew agreed not to reveal anything about the film until one week before its premiere (17 September 2004 in Sweden). / This movie was first supposed to be filmed in the US. Christina Aguilera was the first choice of playing Sanna Bråding's character "Tess" and Sylvester Stallone would be offered to play Thorsten Flinck's character "Rickard". / Had a "disturbing images" warning by the Swedish censors, on the movie posters in Swedish theaters. That had not happened since _ Salò o le 120 giornate di Sodoma (1976)_ was released. / Thorsten Flinck revealed in the Swedish newspaper Aftonbladet that he used drugs during the production of the film to cope with some difficult scenes.

Khori

En film som är till för att provocera och verkligen lyckas med syftet! Mera experimentell än Moodyssons tidigare filmen och känns mer som en konstfilm än en spelfilm. Den äcklar verkligen på många många ställen och själva storyn är hur skruvad som helst. Dock är den lite mer än godkänd på grund av att den berör såpass och verkligen skapar debatt.

Biopremiär: 2004-09-17