Snövit och de sju dvärgarna

Handling: Möt Snövit, den elaka styvmodern, den magiska spegeln, häxan med det förgiftade äpplet, den goda prinsen och framför allt våra älskade favoriter - de sju dvärgarna; Toker, Butter, Blyger, Trötter, Prosit, Kloker och Glader.

År: 1937

Stig Grybe
Bert-Åke Varg
Georg Rydeberg
Sture Ström

"En av de bättre Disney produktionerna, en klassiker i mina ögon."

Benstommen i de flesta Disney filmerna brukar oftast vara musiken. Jag menar: Filmen är tecknad, humorbefriad och kort. Det gäller de äldre filmerna. Den enda humorn jag egentligen kan hitta i Snövit är dvärgarnas påhitt och det roliga i musiken. På senare tid, när Pixar har tagit över med de datoranimerade filmerna har humorn förändrats väldigt mycket. De har dragit ner/tagit bort musiken och satsat mer på helhjärtad, rolig humor. Vilket jag tycker är mycket bättre.

Det man har missat är det mysiga med Disney filmer, den förutsägbara standard-storyn som jag tycker mycket om. Man vet att filmen innehåller lite hemskheter, men det slutar alltid lyckligt och sånt måste man acceptera, också sjungs det en hel del.

Därför är inte Snövit varken orginell eller nyskapande inom Disney, däremot är den underhållande och bra. Den får en stark trea.

Jag tycker fortfarande att den här filmen nästan är lite otäck ibland. En vågad Disneyfilm som trollbinder och berättar en fantastisk historia. Dock är den helt klart en Disneyfilm av det gamla slaget som inte är riktigt lika bra som de som har kommit på senare år.

Rauk_boy

Den första filmen som skapade ett helt imperium...
Jag älskar början då man långsamt åker in mot ett sagoslott som på grund av musiken får en att rysa. Inne i slottet står den Onda Drottningen, disneys första långfilms-skurk. Hon säger de klassiska orden: "Spegel, spegel på väggen där, säg vem som...o.s.v." Eftersom många har hört berättelsen om Snövit och de sju Dvärgarna så vet ni nog vad som händer...om inte, se filmen. Jag gillar såklart de sju dvärgarna mest...särskilt Kloker som är helt total-förvirrad på grund av sin smarthet. Sen är ju förstås clownen Toker rolig som vanligt. Det jag minns mest från filmen när jag var liten var den scen som jag var för rädd för att se: Snövit står och bakar en kaka och sjunger vackert men plötsigt syns en skugga bakom henne och en psykopathäxa står mitt framför henne i fönstret! Då blev jag rädd men nu...är jag fortfarande lite skakis asså...:)

Ajice

Den disneyfilm som jag (iaf idag) har svårast för, Snövit är så vansinnigt irriterande på svenska! En halvtimme in i filmen tar jag utan tvekan den elaka drottningens sida och vill också döda snövit. Ingen bra film för mig men helt ok för att vara en av Disneys tidigaste filmer.

Emmsan90

Den första Disney lång filmen, en riktig klassiker. Jag älskar hur dem gjort filmen, det syns att det är mycket arbete bakom. Fast även om den är välgjord är den här inte min favorit historia och den kan bli lite för barnslig ibland. Men jag äskar andan i filmen.

En gammal klassiker. Rolig när man var liten men det finns helt klart bättre barfilmer.

Jag tyckte alltid att Snövit var väldigt läskig och mörk, man ska nog inte var för liten när man ser den. de första Disney filmerna som gjordes var inte särskilt lämpade för mindre barn utan det är något som kom på senare tid. Filmen är väldigt fint tecknad och berättar en av de bättre versionen av sagan.

bananasplit_96

Klassikernas klassiker! Behöver jag säga något mer? Ja, kanske... Okej, toppenbra tecknat, en härlig historia, och roliga karaktärer (speciellt de sju dvärgarna! När filmen hade urpremiär i USA ,någon gång i slutet på 1930-talet, så var många av dåtidens filmstjärnor där. Det sägs att de flesta grät när de såg filmen! Jag brukar visserligen inte gråta på film, men jag förstår de. Det är en vacker film om både vänskap och kärlek. Alla borde ge den en chans! Det blir kanske många utropstecken här, men jag kan inte uttrycka mig på något annat sätt om denna underbara film! Bara bäst, helt enkelt!

IWantItThatWay

En riktigt gammal film, haha! Men bra är den ändå, och stora plus för dvärgarna! :) När jag var liten tyckte jag att den elaka häxan var superläskig!

En härlig klassiker i mina ögon.
Riktig bra historia, Klart sevärd.

Filmen är animerad