I nattens hetta

3,8

Handling: En färgad polisdetektiv kommer till en liten rasistisk stad i amerikanska sydstaterna för att hjälpa en konservativ sheriff...

Filmen kom när rasfrågan stod på sin spets i USA. Fick två uppföljare. Musik av Quincy Jones.

Ligger på plats 75 på American Film Institute's Top 100-lista.

År: 1967

Matt Clark
Arthur Malet
Fred Stewart
Quentin Dean

Det är främst den första timmen som är spännande. Sedan blir filmen ända fram till slutet ganska enformig. Fast spännande är det ändå.

Sidney Poiter är verkligen bra som den smarta snuten Virgil Tibbs. Själva filmen är nästan genomgående spännande och ger oss en bra bild av det fördomsfulla södern. En svag fyra i betyg.

Det här är en film som tar upp rasismens USA och som var väldigt aktuell när den kom. Men filmen kan fortfarande lära oss mycket och det är skrämmande att se hur inskränkta sociala kulturer kan bli. Bra skådespelarinsatser och budskapet känns aldrig påklistrat eller överdrivet, vilket är en lättnad. Kanske inte så spännande huvudhistoria, men det är mellan raderna som den här filmen har sitt djup.

En mycket bra klassiker med utmärkt skådespeleri av Rod Steiger och där Sidney Poitier även är skön. Bra handling och välgjord rakt igenom.

Moonlighting

Rod Steiger är onekligen roande som intensivt rasistisk snut som tvingas samarbeta med en färgad man.

Man kallar mig Mr Tibbs (1970)
Organisationen (1971)