Brood – Missfostret, The

Handling: Välkommen till Dr. Raglans klinik. Du betalar för att komma in. Du ber om nåd för att komma ut! Här hamnar den psykotiske Nola Carveth för att undergå Raglans kontroversiella och experimentella psykoterapi. Kort därpå lamslås omgivningen av bestialiska våldsdåd utförda av en okänd kraft. Nolas föräldrar mördas, liksom hennes dotters lärarinna. Och även Noras femåriga dotter attackeras. Nolas man spårar dåden till kliniken och konfronteras med en övermänsklig ondska bortom det begripliga...

År: 1979
Larry Solway
Reiner Schwartz
Felix Silla
John Ferguson

En riktigt ruggig skräckfilm som ger mig gåshud innan jag ens sett den. Lyss nu!
Ingen av de filmer jag sett från samma årtionde har skrämt mig så mycket som denna, kanske Hajen, men det var bara den suggestiva känslan som funkade i den rullen. Här däremot har Cronenberg slängt ihop en helt ofattbar film som har en handling och idé som jag egentligen hade skrattat åt, om det inte hade varit för...
Skräcken, så mycket ondska i så små kroppar, det kan bara sluta på ett sätt: Onda dockan, släng dig i väggen. Här kommer The Brood: "MissfostrEN".

Det är något rakt och okomplicerat med denna klassiska rysare som får mig att gilla det jag ser. Jag skräms inte direkt, men får ändå starka obehagskänslor vid vissa tillfällen. Precis som många andra filmer av Cronenberg är den väldigt bisarr och egen, vilket gör att den står ut även idag. Stark trea!

Xenomorph

Riktigt bra Cronenberg film med äcklig stämning. Cronenberg gör alltid intressanta filmer men han lyckas inte alltid fullt ut. Det gör han här. En härligt sjuk skräckfilm.